Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23072
Title: สภาพและปัญหาการใช้สื่อการเรียนการสอนพื้นบ้าน ของครูโรงเรียนประถมศึกษาในภาคใต้
Other Titles: State and problems of the utilization of instructional folk media of elementary school teachers in Southern region
Authors: ฟารุต สมัครไทย
Advisors: เชาวเลิศ เลิศชโลฬาร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: สื่อพื้นบ้าน -- ไทย (ภาคใต้)
การสอน -- อุปกรณ์
วัฒนธรรมไทย (ภาคใต้)
Issue Date: 2536
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อสำรวจสื่อการเรียนการสอนพื้นบ้านในภาคใต้และศึกษาสภาพปัญหาในการใช้สื่อการเรียนการสอนพื้นบ้านของครูประถมศึกษาในภาคใต้ ในจังหวัดสุราษฎร์ธานี นครศรีธรรมราช ตรัง กระบี่ ภูเก็ต พังงา สงขลา พัทลุง สตูล ปัตตานี ยะลา และนราธิวาส ผลการวิจัยสรูปได้ว่า 1. สื่อพื้นบ้านที่ใช้ในการ เรียนการสอนที่ระบุไว้ 158 ชนิด จำแนกเป็นสื่อประเภทวัสดุ 57 ชนิด ประเภทเครื่องมืออุปกรณ์ 32 ชนิด ประเภทกิจกรรม 52 ชนิด ประเภทสถาน ที่ 7 ชนิด และ ประเภทบุคคล 10 ชนิด 2. สภาพการใช้สื่อของครู ครูเลือกใช้สื่อประเภทกิจกรรมมากอันดับหนึ่ง รองลงมาคือ ประเภทบุคคล ขั้นตอนที่นิยมใช้คือ ใช้ในขั้นตอนปฏิบัติและสอน เนื้อหา ใช้ในวิชากลุ่มสร้าง เสริมลักษณะนิสัยมากที่สุด และใช้สอน เรื่องที่ไม่เกี่ยวกับวัฒนธรรม ครูส่วนใหญ่ต้องการใช้สื่อกิจกรรม ใช้สอนในขั้นตอนการสอน เนื้อหาและสอนวิชากลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัย เหตุผลที่ใช้สื่อคือ สื่อพื้นบ้านต้องการปรันปรุงการสอนให้ดีขึ้น 3. ปัญหาที่พบคือ ไม่มีสื่อพื้นบ้านที่สัมพันธ์กับเนื้อหา ไม่สะดวกในการใช้สื่อ และไม่มีคู่มือการใช้สื่อพื้นบ้าน
Other Abstract: The objective of this study was to survey the state and problems of the utilization of instructional folk media of elementary school teachers in Southern region : Suratthani, Nakornsitammarat, Trang, Krabi, Phuket, Pangnga, Songkla, Pattalung5 Satool, Pattani, Yala, and Narathiwas. The folk media in this study were identified to cultural media. The findings could be summarized as the followings: 1. Among the folk media there were categorized as 57 materials, 32 tools and equipment, 52 activities, 7 settings and 10 groups of people had been identified to be able to use as instructional media. 2. The activities were the most common instructional folk media used in school and followed by tools and equipment. These media were mostly used in stage teaching. Most of the instuctors used these media gave the major reason of utilizing the folk media was to improve instruction. The frequency of utilizing instructional, folk media was once a year. 3. The problems of the utilization of the media were : no folk media related to the subject matter, no instructional manaul on utilizing folk media, and not convenient in using instructional folk media.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23072
ISBN: 9745835315
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Faroot_Sm_front.pdf576.74 kBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_ch1.pdf475.41 kBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_ch2.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_ch3.pdf273.49 kBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_ch4.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_ch5.pdf584.03 kBAdobe PDFView/Open
Faroot_Sm_back.pdf860.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.