Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23154
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ของการเรียนภาษาฝรั่งเศส ด้วยวิธีการสอนแบบเดิมกับการสอนในแนวใหม่
Other Titles: A comparison of learning achievements in French between traditional and modern methods
Authors: ประกายรัตน์ ทินกร ณ อยุธยา
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
เริงรัชนี นิ่มนวล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ความมุ่งหมายของการวิจัยในครั้งนี้ เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาฝรั่งเศสด้วยวิธีการสอนแบบ ลาฟรองซ์ ซอง ดีแรคต์ กับการสอนในแนวใหม่อื่น ๆ โดยใช้เนื้อหาบทเรียนจากหนังสือ ลาฟรองซ์ซองดีแรคต์ สำหรับการสอนในแนวใหม่หมวดไวยากรณ์ใช้บทเรียนแบบโปรแกรม สอนคำศัพท์ใช้ แผ่นภาพโปร่งใส และ เทปสอนการออกเสียงใช้บัตรคำ แถบประโยค และ เทป สอนบทสนทนาใช้ภาพพลิก และเทปสำหรับการสอนแบบเดิมนั้น มีลักษณะแบบบรรยายประกอบกับการใช้สื่อการสอนและขั้นตอนซึ่งเหมือนกันในทุกบทเรียน ประชากรสำหรับการวิจัยได้เลือกมาจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนสระบุรีวิทยาคม จำนวน 40 คน โดยแบ่งเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มทดลองให้เรียนโดยใช้การสอนแนวใหม่ ส่วนกลุ่มควบคุมให้เรียนกับครูตามปกติ ทั้ง 2 กลุ่มใช้แบทดสอบเดียวกัน นำผลการทดสอบมาวิเคราะห์เปรียบเทียบผลการเรียนทั้ง 2 กลุ่ม โดยคำนวณหาอัตราส่วนวิกฤตที ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้การสอนแนวใหม่แตกต่างจากผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้วิธีการสอนแบบเดิม อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .02
Other Abstract: The purpose of this study was to compare learning achievements in French between the method of “La France en Direct” and other modern methods. By using the content from La France en Direct, the researcher taught grammar with program text book, vocabulary with transparency and tape, pronunciation with word cards, sentence cares and tape, dialogue with flip chart and tape. The method of “La France en Direct” was taught by lecturing and using media which were the same step in every lessons. Samples used were the Mattayom Suksa Four students, Saraburivittayakom School. Those representing were devided into two groups. Each group consisted of twenty students. The experimental group was taught by the other modern methods. The control group was taught by the method of “La France en Direct”. The two groups used the same test. Afterward the data was computed by using the statistical method. The conclusion was that there was significant difference in achievement between the study of the method of “La France en Direct” and other modern methods, at the .02 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23154
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Prakairat_Ti_front.pdf342.93 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_ch1.pdf433.95 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_ch2.pdf657.58 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_ch3.pdf270.47 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_ch4.pdf237.81 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_ch5.pdf257.39 kBAdobe PDFView/Open
Prakairat_Ti_back.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.