Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง
dc.contributor.advisorกาญจนา ปราบพาล
dc.contributor.authorวิเชียร ปลื้มคิด
dc.date.accessioned2012-11-06T08:55:31Z
dc.date.available2012-11-06T08:55:31Z
dc.date.issued2535
dc.identifier.isbn9745812439
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23188
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความต้องการของอาจารย์และนิสิต นิสิตแต่ละชั้นปี และนิสิตแต่ละสาขา เกี่ยวกับการบริหารของศูนย์วิทยภัณฑ์ สถาบันภาษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ผลการวิจัยพบว่า 1. อาจารย์ต้องการบริการของศูนย์วิทยภัณฑ์ในระดับมากที่สุด 6 รายการคือ เนื้อหาของบทเรียนที่ช่วยให้ผู้เรียนสามารถแลกเปลี่ยนความคิดเห็นเกี่ยวกับสิ่งบันเทิงที่ดู/ฟัง/อ่านได้ สื่อที่เป็นบทเรียนสำเร็จรูป สื่อที่เป็นเทปเสียง การให้นิสิตใช้สื่อโดยศึกษาจากคู่มือที่จัดไว้ด้วยตนเอง การให้บริการการทดสอบทักษะและความสามารถทางภาษาอังกฤษด้วยตนเอง และการให้บริการการฝึกและพัฒนาทักษะการฟังภาษาอังกฤษ 2. นิสิตต้องการบริการในระดับมาก 3 อันดับแรกคือ เนื้อหาของบทเรียนที่ช่วยให้ผู้เรียนสามารถแลกเปลี่ยนความคิดเห็นเกี่ยวกับสิ่งบันเทิงที่ดู/ฟัง/อ่านได้ การให้บริการยืมสื่อและเอกสารบางประเภทออกนอกศูนย์วิทยภัณฑ์และการให้บริการการฝึกและพัฒนาทักษะการฟังภาษาอังกฤษ 3. อาจารย์มีความต้องการการบริการของศูนย์วิทยภัณฑ์มากกว่านิสิตอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3 อันดับแรกคือตัวสื่อที่เป็นบทเรียนสำเร็จรูป สื่อที่เป็นเทปเสียง และการให้นิสิตใช้สื่อโดยศึกษาจากคู่มือที่จัดไว้ให้ด้วยตนเอง นิสิตมีความต้องการมากกว่าอาจารย์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3 อันดับแรกคือต้องการศูนย์ขนาดใหญ่ที่สมบูรณ์ที่สถาบันวิทยบริการเพียงแห่งเดียว จัดเป็นศูนย์ขนาดใหญ่ที่สถาบันวิทยบริการและศูนย์ย่อยตามกลุ่มคณะ และการจัดศูนย์วิทยภัณฑ์รวมไว้กับห้องสมุดและหน่วยโสตทัศนศึกษา 4. นิสิตแต่ละชั้นปีมีความต้องการการบริการของศูนย์วิทยภัณฑ์ไม่แตกต่างกัน 5. นิสิตสาขาสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์มีความต้องการการบริการของศูนย์วิทยภัณฑ์มากกว่านิสิตสาขาอื่น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
dc.description.abstractalternativeThis research aimed at investigating the instructors’ needs for the services of Chulalongkorn University Language Institute Resource Center in comparison with those of the students. The study also compared the needs of the students of different academic years of study and in different academic fields. It was found that: 1. The instructors had the greatest needs on 6 items. They were the learning materials that helped the learners to exchange opinions on what they saw, listened or read ; ready-made lesson; self-learning cassettes; self-access A-V manuals; self-evaluated proficiency tests; and services to develop listening skills. 2. The first 3 items that the students need to a great extent were the learning materials that enabled them to exchange opinions on what they saw, listened or read; book-and-audio-visual-equipment loan service; and services to develop listening skills. 3. The instructors had a greater need than the students at the .05 level of significance for several items. The first 3 of which were ready-made lessons, self-learning cassettes, and self-access A-V manuals. The students had a greater need than the instructors at the .05 level of significance for several items. The first 3 of which were 1) the arrangement of only one perfectly-equipped resource center at the Center of Acadamic Resource, 2) the arrangement of a large resource center at the Center of Academic Resource and relatively small resource centers at different faculties, and 3) the arrangement of resource centers in the libraries and audio-visual sections in different faculties. 4. There was no significant difference in the needs of the students of different academic years. 5. There were significant differences at the .05 level in the needs of the students of different academic fields. The students in the Social Sciences and Humanity had a greater need than the students in other fields of study.
dc.format.extent4164749 bytes
dc.format.extent4745859 bytes
dc.format.extent29203152 bytes
dc.format.extent2859104 bytes
dc.format.extent19241696 bytes
dc.format.extent11262788 bytes
dc.format.extent20010620 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการศึกษาความต้องการของอาจารย์และนิสิตเกี่ยวกับการบริการ ของศูนย์วิทยภัณฑ์ สถาบันภาษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.title.alternativeA study of instructors and students' needs for services of Chulalongkorn University Language Institute Research Centeren
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineโสตทัศนศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vichian_pl_front.pdf4.07 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_ch1.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_ch2.pdf28.52 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_ch3.pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_ch4.pdf18.79 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_ch5.pdf11 MBAdobe PDFView/Open
Vichian_pl_back.pdf19.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.