Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23344
Title: บทบาทของสื่อและปัจจัยที่มีผลต่อการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนคร ของชาวกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The role of media and factors affecting the adoption of kwan nakorn credit cards in Bangkok metropolis
Authors: วนิดา คณาจันทร์
Advisors: ปรมะ สตะเวทิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงบทบาทของสื่อมวลชน สื่อเฉพาะกิจ สื่อบุคคลและปัจจัยที่มีผลต่อการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนคร ซึ่งศึกษากับสมาชิกบัตรเครดิตขวัญนครที่เป็นชาวกรุงเทพมหานคร มีกลุ่มตัวอย่าง 200 คน ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล ส่วนการวิเคราะห์ใช้การหาค่าร้อยละ ที-เทสต์ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การคำนวณหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียรสัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ประมวลผลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSSx ผลการวิจัยพบว่า คุณลักษณะของบัตรเครดิตขวัญนครมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 การเปิดรับสื่อมวลชนประเภทนิตยสาร มีความสัมพันธ์กับการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนการจูงใจจากสื่อมวลชน สื่อเฉพาะกิจ สื่อบุคคล สถานภาพทางเศรษฐกิจและสังคม และพฤติกรรมการสื่อสาร ไม่มีความสัมพันธ์กับการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนคร จากตัวแปรอิสระที่ศึกษาทั้งหมด พบว่า ตัวแปรที่สามารถร่วมกันอธิบายการยอมรับบัตรเครดิตขวัญนครได้ดีที่สุด ประมาณร้อยละ 23.3 คือ ผลดีทางด้านความสะดวกปลอดภัย และผลดีทางด้านสังคมตามลำดับ
Other Abstract: The main purpose of this research was to examine the role of the mass media, specialized media, interpersonal media and factors affecting the adoption of Kwan Nakorn Credit Cards in Bangkok Metropolis. Two hundred holders of Kwan Nakorn Credit Cards had been randomly selected as samples. Questionnaires were used to collect data. In terms of data analysis, Percentage, t-test, One-way ANOVA, Product Moment Correlation Coefficient and Multiple Regression were employed. The SPSSx program was used to compute the statistics. It was found that there was positive correlation between the benefit of Kwan Nakorn Credit Cards and the adoption of Kwan Nakorn Credit Cards with statistical significance at 0.01. Besides, there was a correlation between the exposure to magazines and the adoption of Kwan Nakorn Credit Cards with statistical significance at 0.05. However, the persuasiveness of the mass media, specialized media, and interpersonal media, economic status and communication behavior were not, found to be statistically correlated with the adoption. Of all independent variables, the variables which best jointly explained the adoption of Kwan Nakorn Credit Cards about 23.3 percent were the benefit of comfort and safety and the benefit of social status respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การประชาสัมพันธ์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23344
ISBN: 9745787523
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wanida_ka_front.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_ch1.pdf5.6 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_ch2.pdf5.22 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_ch3.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_ch4.pdf7.35 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_ch5.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open
Wanida_ka_back.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.