Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23478
Title: พฤติกรรมการสอนของครูอนุบาลเพื่อเตรียมความพร้อมทางภาษา ของเด็กในโรงเรียนอนุบาล สังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร
Other Titles: Teaching behavior of kindergarten teachers for preparing chileren's language readiness in kindergartens under the auspices of the Office of Elementary Education, Bangkok Metropolis
Authors: มงคลศรี แก้วปู่วัด
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: การสอน
ความพร้อมทางการเรียน
ครูอนุบาล
นักเรียนอนุบาล
Teaching
Readiness for school
Kindergarten teachers
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาและเปรียบเทียบพฤติกรรมการสอนของครูอนุบาลในการเตรียมความพร้อมทางภาษาให้แก่เด็กนักเรียน ชั้นอนุบาลปีที่ 1 และนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 ผู้วิจัยได้สร้างเครื่องมือ คือ แบบสังเกตพฤติกรรมการสอนของครูอนุบาลประกอบด้วยรายการพฤติกรรมการสอนเตรียมความพร้อมทางภาษา 4 ด้าน คือ การฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน รวม 39 ข้อย่อย ตัวอย่างประชากรเป็นครูโรงเรียนอนุบาล 4 โรงเรียนของสำนักงานการประถมศึกษา กรุงเทพมหานคร ในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ คือ โรงเรียนอนุบาลสามเสน โรงเรียนอนุบาลวัดปรินายก โรงเรียนอนุบาลวัดนางนอง และโรงเรียนอนุบาลพิบูลเวศน์ โดยการสุ่มตัวอย่างประชากรแบบง่าย ได้ครูชั้นอนุบาลปีที่ 1 โรงเรียนละ 3 คน ครูชั้นอนุบาลปีที่ 2 โรงเรียนละ 3 คน รวมตัวอย่างประชากร 24 คน เก็บรวบรวมข้อมูล โดยผู้วิจัยนำแบบสังเกตพฤติกรรมการสอน การเตรียมความพร้อมทางภาษาไปสังเกตการณ์สอนตัวอย่างประชากร คนละ 3 ครั้ง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการคำนวณหาค่าร้อยละ และเปรียบเทียบความแตกต่างโดยการทดสอบค่า ไคสแควร์ ผลการวิจัย คือ 1) พฤติกรรมการสอนของครูอนุบาลในการเตรียมความพร้อมทางภาษาให้แก่เด็กอนุบาลที่เกิดขึ้น เป็นดังนี้ คือ 1.1) พฤติกรรมการสอนฟังที่เกิดขึ้นมากที่สุด คือ ครูถามคำถามเกี่ยวกับเนื้อเรื่องที่ฟัง พฤติกรรมที่เกิดขึ้นน้อยที่สุด คือ ทำเสียง,เปิดเทปเสียงต่างๆ ให้นักเรียนฟัง หรือฟังเสียงต่างๆ รอบตัว แล้วบอกว่าเป็นเสียงอะไร เหมือนหรือต่างกันอย่างไร 1.2) พฤติกรรมการสอนพูดที่เกิดขึ้นมากที่สุด คือ ให้นักเรียนเล่าเรื่องหรือเหตุการณ์ พฤติกรรมที่เกิดขึ้นน้อยที่สุด คือ ให้นักเรียนแสดงบทบาทสมมุติ เพื่อฝึกการใช้คำพูดในโอกาสต่างๆ 1.3) พฤติกรรมการสอนอ่านที่เกิดขึ้นมากที่สุด คือ ฝึกให้ท่องจำคำคล้องจองบทกลอนง่ายๆ หรือร้องเพลง พฤติกรรมที่เกิดขึ้นน้อยที่สุด คือ ฝึกให้นักเรียนเรียงลำดับเรื่องราวเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นก่อนหลัง โดยการเรียงภาพหรือเล่าเรื่อง 1.4) พฤติกรรมการสอนเขียนที่เกิดขึ้นมากที่สุด คือ ให้นักเรียนวาดภาพตามใจชอบ พฤติกรรมที่เกิดขึ้นน้อยที่สุด คือ ฝึกลีลามือ และให้นักเรียนต่อจุดตามแบบพฤติกรรมการสอนเขียนที่ไม่เกิดขึ้นเลย คือ ให้เล่นทรายและน้ำ 2) พฤติกรรมการสอนการเตรียมความพร้อมทางภาษาของครูชั้นอนุบาลปีที่ 1 และครูชั้นอนุบาลปีที่ 2 ส่วนใหญ่ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ มีเพียง 1 พฤติกรรมเท่านั้น ที่ต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 คือ สอนให้นักเรียนอ่านคำง่ายๆ และรู้จักความหมายของคำนั้นๆ ซึ่งเป็นพฤติกรรมที่เกิดขึ้นเฉพาะชั้นอนุบาลปีที่ 2 แต่ไม่เกิดขึ้นในชั้นอนุบาลปีที่ 1
Other Abstract: To study and compare teaching behaviors of kindergarten teachers for preparing children1ร language readiness in kindergarten grade 1 and 2. The researcher has constructed the instrument as follows ะ. the kindergarten teachers1 teaching behaviors observing form which was composed of 4 categories of preparing children's language readiness: listening, speaking, reading, and writing. There were about 39 items in all. The samples were the teachers in 4 kindergartens under the auspices of the Office of Elementary Education, Bangkok Metropolis : Sam Sen Kindergarten, Wat Parinayok Kindergarten, Wat Nang Wong Kindergarten and Piboonwes Kindergarten. In sampling of the population, the researcher used the cluster random sampling technique by choosing 3 subjects from each grade in each school. The total number of the subject was 24 persons. The obtained data were statistically analyzed by using percentage and qui - square. 1. The teachers' teaching behaviors for preparing children's language readiness in kindergartens are ; 1.1 The teachers' teaching behaviors in listening which was performed the most was asking questions from the stories listened by the children, and that of the least was making sounds, playing the tape recorder or making children listen to the sounds environment and tell what they were. 1.2 The teachers' teaching behaviors in speaking which was performed the most was making the children tell stories or situations and that of the least was making the children take part in role-playing in order to practice speaking in various occasions. 1.3 The teachers' teaching behaviors in reading which was performed the most was practicing the ursery- rhymes or singing, and that of the least was making the children rearrange the situations in chronological orders concerning the pictures and stories. 1.4 The teachers' teaching behaviors in writing which was performed the most was making the children draw the pictures as they like and that of the least were practicing hand - movements and draw the pictures from the dotted lines. The behavior that was never performed was making the children play with sand and water. 2.There were no significant differences ,among most teachers* teaching behaviors for preparing children language readiness in kindergarten grade 1 and 2. There was only one significant different behavior at ehe .01 level. That was to make children read words and to understand their meanings. This behavior was performed only in kindergarten grade 2, but not in grade 1.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23478
ISBN: 9745633437
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mongkhonsee_Ka_front.pdf501.4 kBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_ch1.pdf470.1 kBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_ch2.pdf1.43 MBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_ch3.pdf431.43 kBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_ch4.pdf768.16 kBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_ch5.pdf660.85 kBAdobe PDFView/Open
Mongkhonsee_Ka_back.pdf675.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.