Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23965
Title: | การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง "ยีนทำงานได้อย่างไร" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย |
Other Titles: | A construction of a programmed biology lesson on "how do genes work?" for the upper secondary educational level |
Authors: | ยุพดี งามศรีสิทธิศักดิ์ |
Advisors: | สุนันท์ ปัทมาคม |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2524 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | สร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง ยีนทำงานได้อย่างไร สำหรับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้ดำเนินการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเป็นลำดับขั้นดังนี้คือ ศึกษาหลักสูตรชีววิทยา ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหนังสือแบบเรียนชีววิทยาต่างๆ เลือกชนิดและเทคนิคในการสร้างบทเรียน ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไปและวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียน สร้างแบบทดสอบและบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ แล้วนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย 3 ครั้ง นำผลการทดลองมาแก้ไขและวิเคราะห์ทาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่าบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพเมื่อเปรียบเทียบกับเกณฑ์มาตรฐานคือ มีประสิทธิภาพ 92.00/87.74 เมื่อวิเคราะห์ผลต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของคะแนนก่อนเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมปรากฏว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 จึงกล่าวได้ว่าบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง ยีนทำงานได้อย่างไร นี้ ทำให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง |
Other Abstract: | To construct a Programmed Biology Lesson on How do genes work ? for the upper Secondary Educational Level, and to find out its effectiveness according to the 90/90 standard. Research procedures and activities were carried out in steps as follow : studying the curriculum of biology and the biology textbooks on the upper secondary educational Level; selecting of kinds and techniques for constructing the programmed lesson; defining the general and behavioral objectives constructing a test and the programmed lesson to meet the defined objectives for using as the pre-test and post-test; and trying out three times with the student on the upper secondary educational level. The result of the study showed that the effectiveness of the programmed lesson was 92,00/87.74. The analysis of the arithmetic means of both pre-test and post test have indicated a statistically significant difference at the level of 0.01. It could be concluded that the students have positively gained their knowledge. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | โสตทัศนศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23965 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yupadee_Ng_front.pdf | 437.59 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_ch1.pdf | 612.35 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_ch2.pdf | 1.5 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_ch3.pdf | 454.52 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_ch4.pdf | 297.32 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_ch5.pdf | 285.66 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Yupadee_Ng_back.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.