Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23965
Title: การสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง "ยีนทำงานได้อย่างไร" สำหรับระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Other Titles: A construction of a programmed biology lesson on "how do genes work?" for the upper secondary educational level
Authors: ยุพดี งามศรีสิทธิศักดิ์
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: สร้างบทเรียนแบบโปรแกรมวิชาชีววิทยาเรื่อง ยีนทำงานได้อย่างไร สำหรับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผู้วิจัยได้ดำเนินการสร้างบทเรียนแบบโปรแกรมเป็นลำดับขั้นดังนี้คือ ศึกษาหลักสูตรชีววิทยา ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และหนังสือแบบเรียนชีววิทยาต่างๆ เลือกชนิดและเทคนิคในการสร้างบทเรียน ตั้งวัตถุประสงค์ทั่วไปและวัตถุประสงค์เชิงพฤติกรรมของบทเรียน สร้างแบบทดสอบและบทเรียนให้สอดคล้องกับวัตถุประสงค์ที่ตั้งไว้ แล้วนำบทเรียนที่สร้างขึ้นไปทดลองใช้กับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย 3 ครั้ง นำผลการทดลองมาแก้ไขและวิเคราะห์ทาประสิทธิภาพของบทเรียนตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 ผลการวิจัยปรากฏว่าบทเรียนแบบโปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพเมื่อเปรียบเทียบกับเกณฑ์มาตรฐานคือ มีประสิทธิภาพ 92.00/87.74 เมื่อวิเคราะห์ผลต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของคะแนนก่อนเรียนบทเรียนแบบโปรแกรมปรากฏว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 จึงกล่าวได้ว่าบทเรียนแบบโปรแกรมเรื่อง ยีนทำงานได้อย่างไร นี้ ทำให้นักเรียนมีความรู้เพิ่มขึ้นอย่างแท้จริง
Other Abstract: To construct a Programmed Biology Lesson on How do genes work ? for the upper Secondary Educational Level, and to find out its effectiveness according to the 90/90 standard. Research procedures and activities were carried out in steps as follow : studying the curriculum of biology and the biology textbooks on the upper secondary educational Level; selecting of kinds and techniques for constructing the programmed lesson; defining the general and behavioral objectives constructing a test and the programmed lesson to meet the defined objectives for using as the pre-test and post-test; and trying out three times with the student on the upper secondary educational level. The result of the study showed that the effectiveness of the programmed lesson was 92,00/87.74. The analysis of the arithmetic means of both pre-test and post test have indicated a statistically significant difference at the level of 0.01. It could be concluded that the students have positively gained their knowledge.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23965
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yupadee_Ng_front.pdf437.59 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_ch1.pdf612.35 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_ch2.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_ch3.pdf454.52 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_ch4.pdf297.32 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_ch5.pdf285.66 kBAdobe PDFView/Open
Yupadee_Ng_back.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.