Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24476
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความคิดสร้างสรรค์สมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์
Other Titles: Relationship among creative thinking, mental abilities in symbolic content and mathematics learning achievement
Authors: สมบูรณ์ แซ่ภู่
Advisors: สุวัฒนา อุทัยรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างความคิดสร้างสรรค์สมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 1 ปีการศึกษา 2524 ของโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 412 คน ผู้วิจัยได้ใช้แบบทดสอบ 3 ชุด คือ แบบทดสอบความสร้างสรรค์ของมินเนโซตา แบบทดสอบสมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์ และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ ไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างประชากร แล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์หาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเปียร์สัน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ และสร้างสมการถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1. ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างคะแนนความคิดสร้างสรรค์กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2. ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ระหว่างสมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์ กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณระหว่างคะแนนความคิดสร้างสรรค์และสมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์กับคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์มีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 4. ผลวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณพบว่าคะแนนความคิดสร้างสรรค์(X̅₁) และคะแนนสมรรถภาพสมองทางสัญลักษณ์ (X̅₂)สามารถทำนายผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ (Y) ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่1 ได้จากสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบและคะแนนมาตรฐานดังนี้ Yc = 4.6123347+0.0288467 X₁+0.5770561 X₂ Zc = 0.0491326 Z₁+0.2656623 Z₂
Other Abstract: The objectives of the study were to investigate the relationships among creative thinking, mental abilities in symbolic content, and mathematics learning achievement of mathayomsuksa one students. The samples were 412 mathayomsuksa one students in the academic year 1981 from public schools in Bangkok Metropolis. The following instruments : the Minnesota Test of Creative Thinking, the Mental Abilities in Symbolic Content Test, and the Mathematics Learning Achievement Test were administered to the samples. The obtained data were analyzed by means of Pearson Product Moment Correlation Coefficient, Multiple correlation, and Multiple Regression Equation. The results of the analysis indicated that : 1. There was significant positive correlation between creative thinking and mathematics learning achievement at the level of 0.05. 2. There was significant positive correlation between mental abilities in symbolic content and mathematics learning achievement at the level of 0.05. 3. There were significant positive multiple correlation between creative thinking, mental abilities in symbolic content, and mathematics learning achievement at the level of 0.05. 4. Multiple regression techniques revealed that scores on the Mathematics Learning achievement Test (Y) of each mathayom suksa one student were predicted by scores on the Minnesota Test of Creative Thinking (X₁) and the Mental Abilities in Symbolic Content Test (X₂). The regression equations of raw scores and standard scores were as follows : Yc = 4.6123347+0.0288467 X₁+0.5770561 X₂ Zc = 0.0491326 Z₁+0.2656623 Z₂
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24476
ISBN: 9745609293
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somboon_Sa_front.pdf493.14 kBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_ch1.pdf572.32 kBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_ch2.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_ch3.pdf684.83 kBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_ch4.pdf385.81 kBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_ch5.pdf546.01 kBAdobe PDFView/Open
Somboon_Sa_back.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.