Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24626
Title: การลงทุนในอุตสาหกรรมรถจักรยานยนต์ในประเทศไทย
Other Titles: Investment in motorcycle industry in Thailand
Authors: พิภพ ทองคำกูล
Advisors: เอกชัย อธิคมนันทะ
ปิยรัตน์ คุนะนันทน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาถึงการลงทุนในอุตสาหกรรมจักรยานยนต์ ในประเทศไทยในด้านต่าง ๆ เช่น การผลิต การใช้วัตถุดิบ แรงงาน การใช้เงินทุน และการวิเคราะห์ทางด้านการเงิน เช่น อัตราส่วนทางการเงิน ต้นทุนในการผลิตและแนวโน้มของอุตสาหกรรมนี้ในอนาคต เป็นต้น พร้อมกับการวิเคราะห์ปัญหาต่าง ๆ ที่เกิดขึ้นในแต่ละด้าน นอกจากนี้ยังพิจารณาถึงปัจจัยในการลงทุน อัตราผลตอบแทนและหลักเกณฑ์สำคัญในการลงทุนในอุตสาหกรรมนี้ การศึกษาถึงรายละเอียดดังกล่าวเพื่อให้ทราบถึงโครงสร้างทั่ว ๆ ไปของอุตสาหกรรมที่เป็นอยู่ จากการศึกษาพบว่าอุตสาหกรรมรถจักรยานยนต์ ได้มีการพัฒนาในด้านต่าง ๆ เช่น ด้านการผลิตเทคโนโลยี และการใช้วัตถุดิบในประเทศมากขึ้น เนื่องจากรัฐบาลได้วางนโยบายและให้ความคุ้มครองแก่อุตสาหกรรมนี้ในอัตราที่สูงมาก โดยใช้การห้ามนำเข้า และอัตราภาษีอากร เป็นเครื่องมือสำคัญในการป้องกันการแข่งขันของรถจักรยานยนต์จากต่างประเทศ จึงทำให้อุตสาหกรรมรถจักรยานยนต์ในประเทศได้ขยายตัวและเจริญเติบโตอย่างรวดเร็ว สอดคล้องกับเป้าหมายของรัฐบาลที่ได้วางไว้ การลงทุนของผู้ที่สนใจลงทุนในอุตสาหกรรมนี้ ควรจะสร้างโรงงานที่มีการผลิตไม่ต่อกว่า 40,000 คันต่อปี โดยต้องใช้เงินลงทุนในโรงงาน เครื่องจักร อุปกรณ์และที่ดินไม่ต่ำกว่า 15 ล้านบาท แต่จะต้องได้รับความร่วมมือในด้านเทคโนโลยีและเงินทุนจากผู้ผลิตที่มีความชำนาญในอุตสาหกรรมนี้จากต่างประเทศด้วย โดยทั่วไปอัตราผลตอบแทนของอุตสาหกรรมนี้อยู่ในอัตราที่สูง นอกจากในระยะเริ่มแรกของการลงทุนจะมีการขาดทุนอยู่บ้าง เนื่องจากยังไม่เป็นที่นิยมของตลาดและเงินลงทุนสูง รถจักรยานยนต์ที่จะทำการผลิตในประเทศควรเป็นรถจักรยานยนต์ขนาดเครื่องยนต์ไม่เกิน 125 ซี.ซี. นับว่าเหมาะสมที่สุด จากการศึกษาถึงผู้ลงทุนที่อยู่ในอุตสาหกรรมนี้พบว่ามีเพียง 3 รายที่เป็นผู้ครองตลาดในประเทศได้ทั้งหมด จึงทำให้สามารถเพิ่มกำลังการผลิตและการจำหน่ายได้กำไรสูงทุกปี แม้ว่าต้นทุนในการผลิตจะสูงกว่าต่างประเทศเล็กน้อย แต่ก็สามารถชดเชยต้นทุนที่สูงขึ้นนั้นได้ โดยการเพิ่มราคาจำหน่ายรถจักรยานยนต์ให้สูงขึ้นตามกำลังการผลิตรวมของอุตสาหกรรมนี้ ในปัจจุบันนี้นับว่าเพียงพอกับความต้องการใช้รถจักรยานยนต์ภายในประเทศ และมีแนวโน้มสูงขึ้นทุกปี จึงเป็นปัญหาของผู้ลงทุนรายใหม่ที่จะเข้ามาลงทุนในอุตสาหกรรมนี้ว่า จะสามารถแข่งขันกับผู้ผลิตรายเก่าในด้านการตลาดและต้นทุนในการผลิตให้อยู่ในระดับเดียวกันได้หรือไม่ ปัญหาสำคัญดังกล่าวมีผลกระทบต่อผู้ลงทุนรายใหม่อย่างมาก ทั้งนี้เพราะในปัจจุบันแม้ว่ารัฐบาลอนุญาตให้ตั้งโรงงานผลิตรถจักรยานยนต์ในประเทศได้ก็ตาม แต่คณะกรรมการส่งเสริมการลงทุนได้งดพิจารณาให้การส่งเสริมแก่ผู้ลงทุนในอุตสาหกรรมนี้แล้ว ฉะนั้นในภาวการณ์ดังกล่าวผู้ลงทุนรายใหม่จึงไม่ควรที่จะลงทุน หากไม่สามารถหาผู้ร่วมลงทุนจากต่างประเทศดังกล่าวได้ ข้อควรพิจารณาในการศึกษาการลงทุนในอุตสาหกรรมนี้ ที่มีผลกระทบต่อราคาของรถจักรยานยนต์ที่มีแนวโน้มสูงขึ้น เพราะจากต้นทุนการผลิตที่สูง และผู้ลงทุนต้องการผลกำไร รัฐบาลควรมีมาตรการบางประการ เช่น การกำหนดราคาจำหน่ายในราคาที่เหมาะสม ยุติธรรมสำหรับผู้ใช้รถจักรยานยนต์ ซึ่งมีจำนวนมากในประเทศ และจะมีจำนวนมากขึ้นเรื่อย ๆ เพราะรถจักรยานยนต์มีประโยชน์ ประหยัดน้ำมันและเหมาะสมกับประชาชนทั่ว ๆ ไป ส่วนใหญ่ในประเทศไทย อันจะเป็นประโยชน์ต่อเศรษฐกิจของประเทศได้
Other Abstract: This thesis concerns many aspects of the investment of motorcycle industry in Thailand, such as, production, material, labour and capital utilization, financial analysis, such as, financial ratios, cost of production and trend of the industry. The study also includes various kinds of problems associated with those areas. Moreover, attention is also paid to the investment factors, rate of return and the investment criteria employed in the industry. The studying of details mentioned above, is to acknowledge the general structure of the industry. From the study it is found that the motorcycle industry has been developed in many ways, such as, process of production and other technologies. Also, local raw materials has been used at an increasing rate. The government has a policy to protect the local motorcycle industry against excernal ones. Measures that have been implemental are the prohibition of motorcycle has been expanded rapidly. To invest in the industry, the capital expenditure for factory, machinery, equipment and land is estimated to be not less than ฿15 million. The capacity of production should not be less than 40,000 motorcycles per year. In addition, it is necessary that investors acquire technological and financial support from experts and manufactures abroad. During the beginning period of the investment, loss may be incurred because of the lack of market popularity and high capital requirement. However, the rate of return in the industry is generally high. The suitable size of motorcycle, produced in the country, should not be over than 125 c.c. The local market of motorcycle consists of 3 major manufactures and some minor ones. Those major manufactures are able to increase the capacity of production, which would naturally result in high profit. Although the cost of production in the country is a little higher than that in other countries, the compensation can be made by increasing the selling price. At present, the total amount of motorcycle produced is sufficient for the domestic demand. But the demand, increases every year. New investors would certainly face problems if they could not compete with the existing manufacturers in marketing and cost of production. Besides such problems, the Board of Investment has ceased supporting this kind of industry, while the government still permits the setting up of new motorcycle plants. Therefore, in such situation, those who want to come into the industry should seek foreign co-investors. There is a tendency that the selling prices of motorcycle will increase incessantly. This is due to not only high cost of product but also excessive profit required by investors. Therefore, the government should intervene by taking some measures, such as, restricting the selling prices at a level that would be fair and just to the consumers. It must be emphasized that consumers are likely to increase gradually because motorcycles consume less petrol. Such fact will be advantageous to the economy of the country.
Description: วิทยานิพนธ์ (บช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: บัญชีมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การธนาคารและการเงิน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24626
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phiphop_Th_front.pdf330.87 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch1.pdf120.1 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch2.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch3.pdf816.19 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch4.pdf740.33 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch5.pdf174.33 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch6.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_ch7.pdf327.27 kBAdobe PDFView/Open
Phiphop_Th_back.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.