Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25005
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาทักษะการพันกระชับไหล่ ของนักศึกษาแพทย์ ระหว่างวิธีการสาธิตแบบรวมและแบบแยก โดยใช้เทปบันทึกภาพ
Other Titles: A comparison of learning skill in shoulder strapping of medical students between whole and part demonstration methods by using video tape
Authors: รัตนา แหลมทองสวัสดิ์
Advisors: สุวิมล วัชราภัย
ยงยุทธ วัชรดุลย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการฝึกพันกระชับไหล่ของนักศึกษาแพทย์ ระหว่างวิธีการสาธิตรวม และวิธีการสาธิตแบบแยก โดยการเรียนจากเทปบันทึกภาพ การดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยสร้างเทปบันทึกภาพเรื่อง การสาธิตทักษะการพันกระชับไหล่ มีจำนวน 2 ม้วน โดยวิธีการสาธิต 2 วิธี ม้วนแรกเป็นการสาธิตแบบรวม โดยสาธิตทักษะอย่างต่อเนื่องไปทีเดียวหมดทุกขั้นตอน ความยาวของเทปม้วนนี้ 6.12 นาที และม้วนที่สอง เป็นการสาธิตแบบแยกโดยสาธิตทักษะทีละขั้นตอน แล้วมีการเว้นช่วงเวลาให้ผู้เรียนฝึกปฏิบัติตามไปในแต่ละขั้นตอนความยาวของเทปม้วนนี้ 8.48 นาที ผู้วิจัยได้สร้างแบบประเมินทักษะสำหรับประเมินผลการปฏิบัติงานของผู้เรียน ซึ่งเมื่อทำการประเมินค่าความเที่ยงของแบบประเมินแล้วได้ค่าเท่ากับ .88 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักศึกษาแพทย์ ชั้นปีที่ 5 จำนวน 57 คน คณะแพทยศาสตร์ศิริราช มหาวิทยาลัยมหิดล ปีการศึกษา 2526 – 2527 ผู้วิจัยแบ่งกลุ่มนักศึกษาแพทย์ เป็น 2 กลุ่ม โดยแบ่งจากกลุ่มนักศึกษาแพทย์ซึ่งแผนการศึกษา คณะแพทยศาสตร์ศิริราชพยาบาล ได้จัดกลุ่มให้มาปฏิบัติงานที่ภาควิชาศัลยศาสตร์ออร์โธปิติคส์และกายภาพบำบัดกลุ่มที่ 1 จำนวน 27 คน เรียนจากเทปบันทึกภาพโดยวิธีการสาธิตแบบรวม และกลุ่มที่ 2 จำนวน 30 คน เรียนจากเทปบันทึกภาพโดยวิธีการสาธิตแบบแยก หลังจากเรียนจากเทปบันทึกภาพจบแล้ว ให้นักศึกษาแพทย์ทั้ง 2 กลุ่ม ฝึกปฏิบัติด้วยตนเอง โดยใช้เวลา 10 นาทีหลังจากนั้นได้ทำการประเมินผลการปฏิบัติงานของนักศึกษาแพทย์แต่ละกลุ่มทันที โดยมีอาจารย์ผู้สอนทักษะนี้เป็นผู้ประเมิน ผู้วิจัยได้เก็บข้อมูลและวิเคราะห์คะแนนผลสัมฤทธิ์ของงานและคะแนนขั้นตอนการกระทำของนักศึกษาแพทย์ทั้ง 2 กลุ่ม โดยการทดสอบค่าที (t) ผลการวิจัย จากการวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อเปรียบเทียบคะแนนผลสัมฤทธิ์ของงานนักศึกษาแพทย์ระหว่างกลุ่มที่เรียนจากเทปบันทึกภาพ โดยวิธีการสาธิตแบบรวมและแบบแยก นั้น ปรากฏผลไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และจากการวิเคราะห์ข้อมูลเพื่อเปรียบเทียบคะแนนขั้นตอนการกระทำของนักศึกษาแพทย์ทั้ง 2 กลุ่มดังกล่าว ก็ปรากฏผลไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เช่นเดียวกัน
Other Abstract: Purpose The purpose of this study was to compare the achievement of practicing skill in shoulder strapping of strapping of medical students between the whole and part demonstration methods by using video tape. Procedures The researcher produced a video program entitled “Demonstrating Methods for Learning Skill in Shoulder Strapping” consisting of 2 rolls of video tape demonstrating 2 methods. The first roll was the Whole Demonstration Method Video Program, demonstrating continually all steps of the learning procedures. The length of this video program is 6.12 minutes. The second one was the Part Demonstration Method Video Program, demonstrating step by step, giving for students to practice following each step. The length of this program is 8.48 minutes. The researcher constructed an evaluation form evaluating students’ performance. The reliability of this evaluation is 0.88 The subjects used in this research study were 57 fifth-year medical students of the Faculty of Medicine, Siriraj Hospital, Mahidol University, in the academic year of 1983-1984. The students were divided into 2 groups assigned by the Division of Medical Education of the Faculty of Medicine, Siriraj Hospital to perform their duties at the Department of Orthopedic Surgery and Physical Medicine. The first group consisting of 27 students was taught by the Whole Demonstration Method Video Program. The second group composed of 30 students was taught by the Part Demonstration Method Video Program. After being taught by video program each student practiced his own skill for 10 minutes. Then the teacher of this subject immediately evaluated each student’s performance. The researcher collected data and evaluated the students’ finished skill product and their performance of the skill process. Data were analyzed by t-test. Research Findings The analysis of data comparing the students’ finished skill product between the group of medical students taught by the Whole Demonstration Method Video Program and the other group taught by the Part Demonstration Method Video Program, revealed that there was no significant difference at .01 level. The analysis of data comparing student performance of the skill process, between these 2 groups of medical students, also revealed that there was no significant difference at .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25005
ISBN: 9745634522
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ratana_La_front.pdf473.6 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_ch1.pdf451.19 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_ch2.pdf714.64 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_ch3.pdf372.4 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_ch4.pdf279.29 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_ch5.pdf396.39 kBAdobe PDFView/Open
Ratana_La_back.pdf905.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.