Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25511
Title: การใช้กระบวนการเชิงทฤษฎีการตัดสินใจของเบส์ในการกำหนดคะแนนจุดตัด ของแบบสอบอิงเกณฑ์วิชาคณิตศาสตร์
Other Titles: An application of a bayesian decision-theoretic procedure to determine the cut-off score of a criterion-referenced test in mathematics
Authors: ชมภู จันทรอมรพร
Advisors: สมหวัง พิธิยานุวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2523
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อกำหนดคะแนนจุดตัวของแบบสอบอิงเกณฑ์วิชาคณิตศาสตร์ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 เรื่องสมการ โดยอาศัยกระบวนการเชิงทฤษฏีการตัดสินใจของเบส์ พร้อมทั้งหาค่าความเที่ยงและความตรงในการตัดสิน แบบสอบที่ใช้เป็นแบบสอบที่ผู้วิจัยได้ปรับปรุงเล็กน้อย จากแบบสอบของ กาญจนา วัชนสุนทร ซึ่งแบ่งเป็น 4ฉบับย่อย แยกวัดแต่ละวัตถุประสงค์ในการสอน มีความยาวฉบับละ 10 ข้อ กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยเรื่องนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่เรียนโปรแกรมคณิตศาสตร์ จำนวน 80 คน และครูคณิตศาสตร์จำนวน 10 คน ของโรงเรียนบางปลาม้า “สูงสุมารผดุงวิทย์” จังหวัดสุพรรณบุรี ได้ข้อค้นพบสำคัญโดยสรุป ดังนี้ แบบสอบฉบับที่ 1 มีคะแนนจุดตัดเป็น 6 คะแนน ค่าความเที่ยงและความตรงในการตัดสินเป็น 0.76 และ 0.84 ตามลำดับ แบบสอบฉบับที่ 2 มีคะแนนจุดตัดเป็น 5 คะแนนค่าความเที่ยงตรงในการตัดสินใจเป็น 0.72 และ 0.80 ตามลำดับ แบบสอบฉบับ ที่ 3 มีคะแนนจุดตัดเป็น 5 คะแนนค่าความเที่ยงตรงในการตัดสินใจเป็น 0.65 และ 0.79 ตามลำดับ แบบสอบฉบับ ที่ 4 มีคะแนนจุดตัดเป็น 5 คะแนนค่าความเที่ยงตรงในการตัดสินใจเป็น 0.67 และ 0.78 ตามลำดับ
Other Abstract: The purpose of this research was to apply Bayesian Decision-Theoretic procedure to determine the cut-off score of a criterion-referenced test in Mathematics on “Equations” in Matayom Suksa I Level and to investigate the reliability and validity of the decision at the cutting point. The Kanjana’s test which slightly modified consisted of 40 multiple choice items with 4 options•. It was devided into 4 subtests with 10 items eacl1, The samples used in this research were 80 Matayom Suksa 1 students in mathematic Program and 10 mathematics teachers of Bangplama “Sungsumarnphadoongwit” School in Suphanburi Province. Major findings were as follows: Subtest 1 had 6 points as the cut-off score with the reliability and validity coefficients of .76 and .84 respectively. Subtest 2 had 5 points as the cutt-off score with the reliability and validity coefficients of .72 and .80 respectively. Subtest 3 had 5 points as the cut-off score with the reliability and balidity coefficients of .65 and .79 respectively. Subtest 4 had 5 points as the cut-off score with the reliability and validity coefficients of .67 and .78 respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2523
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25511
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chompoo_Ja_front.pdf391.96 kBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_ch1.pdf398.48 kBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_ch2.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_ch3.pdf505.25 kBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_ch4.pdf438.68 kBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_ch5.pdf375.1 kBAdobe PDFView/Open
Chompoo_Ja_back.pdf456.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.