Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25715
Title: ผลการทดสอบย่อยด้วยแบบสอบความเรียง และแบบสอบเลือกตอบที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนคณิตศาสตร์ และความคงสภาพในการเรียนรู้ของกลุ่มนักเรียนที่มีระดับของพัฒนาการทางความคิดแตกต่างกัน
Other Titles: The effects of essay and multiple choice formative tests on mathematics learning achievement and retention of students with different stages of cognitive development
Authors: ชัยศักดิ์ ชั่งใจ
Advisors: เยาวดี วิบูลย์ศรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาว่า การทดสอบย่อยด้วยแบบสอบความเรียง และแบบสอบเลือกตอบในวิชาคณิตศาสตร์ จะมีผลอย่างไรต่อผลสัมฤทธิ์ และความคงสภาพในการเรียนรู้ของกลุ่มนักเรียนที่มีระดับของพัฒนาการทางความคิดแตกต่างกัน และเพื่อศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างประเภทของแบบสอบย่อยและระดับของพัฒนาการทางความคิด กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2526 จำนวน 72 คน ของโรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย (ฝ่ายมัธยม) เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาเป็นแบบสอบย่อย 2 ประเภท คือ แบบสอบย่อยความเรียง 6 ฉบับ แบบสอบย่อยเลือกตอบ 6 ฉบับ และแบบสอบรวมเลือกตอบที่มีความตรงเชิงเนื้อหา และมีสัมประสิทธิ์ความเที่ยง 0.7539 การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมสองทาง ในการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และความคงสภาพในการเรียนรู้ ผลการวิจัย พบว่า ผลสัมฤทธิ์ และความคงสภาพในการเรียนรู้ของนักเรียนที่ได้รับการทดสอบย่อยด้วยแบบสอบความเรียง และแบบสอบเลือกตอบแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้งในกลุ่มนักเรียนที่มีระดับของพัฒนาการทางความคิดขั้นคิดปฏิบัติการด้วยนามธรรม และขั้นคิดปฏิบัติการด้วยสิ่งที่ไม่ใช่นามธรรม อย่างไรก็ตาม การวิจัยครั้งนี้ พบว่า ผลสัมฤทธิ์ และความคงสภาพในการเรียนรู้ของนักเรียนที่มีระดับของพัฒนาการทางความคิดขั้นคิดปฏิบัติการด้วยนามธรรม สูงกว่านักเรียนที่มีระดับของพัฒนาการทางความคิดขั้นคิดปฏิบัติการด้วยสิ่งที่ไม่ใช่นามธรรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ .05 ตามลำดับ และพบว่า ปฏิสัมพันธ์ระหว่างประเภทของแบบสอบย่อย กับระดับของพัฒนาการทางความคิดไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to study how the essay and multiple choice mathematical formative tests have any effects on learning achievement and learning retention of the students who have different stages of cognitive development, and to study the interaction between the types of the formative tests and the stages of cognitive development. The subjects were 72 Mathayom suksa 3 students of the 1983 academic year of Chulalongkorn University Demonstration School. The instruments used in this study were two types of mathematical tests: essay and multiple choice. So, six essay and six multiple choice formative tests including a multiple choice summative test which has the content validity and the reliability coefficience at 0.7539 were used. In analyzing the data, the two-way analysis of covariance was used for comparing the learning achievement and retention. The results of this research revealed that the learning achievement and the learning retention of the students who sat in both essay and multiple choice formative tests had no significantly difference at the level of .05. This result appeared in both formal operational stage students’ group and non-formal operational stage students’ group. However, it was found that the learning achievement and the learning retention of the formal operational stage students’ group were significantly higher than the non-formal operational stage students’ group at the levels of .01 and .05, connectively. It was also found that the types of the formative tests had no significantly interaction with the stages of cognitive development at the level of .05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25715
ISBN: 9745641561
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chaisak_Ch_front.pdf432.72 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_ch1.pdf563.84 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_ch2.pdf953.53 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_ch3.pdf499.57 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_ch4.pdf453.55 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_ch5.pdf550.07 kBAdobe PDFView/Open
Chaisak_Ch_back.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.