Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25884
Title: การสร้างชุดการสอนสำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียน วิชาภาษาไทย สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่หก
Other Titles: Construction of learning center classroom instructional packages on Thai language for prathom suksa six
Authors: วิเศษศักดิ์ โคตรอาษา
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2521
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ 1. เพื่อสร้างชุดการสอนสำหรับห้องเรียนแบบศูนย์การเรียน วิชาภาษาไทย ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 เรื่อง บทละครเรื่องโพงพาง จำนวน 2 ชุด และบทเล่นหุ่นจีนเรื่องซวยงักๆ จำนวน 2 ชุด รวมเป็น 4 ชุด 2. เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่สร้างขึ้นโดยกำหนดเกณฑ์ประสิทธิภาพไว้ 85/85 วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยแบ่งเนื้อหาวิชาภาษาไทยในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ออกเป็นหน่วยย่อย และเลือกมาสร้างเป็นชุดการสอน โดยใช้ระบบการผลิตชุดการสอนแผนจุฬา จำนวน 4 ชุด คือ ชุดการสอนชุดที่ 1 เรื่อง “บทละครเรื่องโพงพาง ชุดที่ 1” ชุดการสอนชุดที่ 2 เรื่อง “บทละครเรื่องโพงพาง ชุดที่ 2” ชุดการสอนชุดที่ 3 เรื่อง “บทเล่นหุ่นจีนเรื่องซวยงักฯ ชุดที่ 1” และชุดการสอนชุดที่ 4 เรื่อง “บทเล่นหุ่นจีนเรื่องซวยงัก ชุดที่ 2” แล้วนำชุดการสอนทั้ง 4 ชุด ไปทดลองสอนเพื่อหาประสิทธิภาพตามขั้นตอน 3 ขั้นตอนคือ แบบหนึ่งต่อหนึ่ง (1:1) แบบกลุ่มเล็ก (1: 10) กับนักเรียนโรงเรียนกองบินโคกกะเทียม จังหวัดลพบุรี และการทดลองภาคสนาม กับนักเรียนสาธิต วิทยาลัยครูเทพสตรี จังหวัดลพบุรี จำนวน 35 คน มีการทดสอบก่อนเรียน ขณะเรียน มีการทำแบบฝึกหัดประจำศูนย์ และเมื่อเรียนเสร็จแล้วมีการทดสอบอีกครั้งหนึ่ง ข้อมูลที่ได้นำมาหาประสิทธิภาพตามเกณฑ์ มาตรฐาน 85/85 และหาความแตกต่างของความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยการทดสอบค่าที (t – test) ผลการวิจัย ผลการวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากการทดสอบ ปรากฏว่า ชุดการสอนทั้ง 4 ชุด มีประสิทธิภาพ 92.85/86.85, 89.15/85.70, 92.45/90.14 และ 90.14/87.55 ตามลำดับ แสดงว่าอยู่ในเกณฑ์มาตรฐานที่ตั้งไว้ ผลการสอบก่อนเรียนและหลังเรียนแสดงความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 แสดงว่า ชุดการสอนที่สร้างขึ้นทั้งสี่ชุดนี้ ทำให้ผู้เรียนมีความรู้เพิ่มขึ้น
Other Abstract: The purposes : This research was (1) constructing four Learning Center Classroom instructional packages for Thai in Prathom Suksa six : two for the play “Pong Pang” and the others for the Chinese puppet shows “Sui – Nguk.” and (2) finding out the efficiency of the completed packages according to the set fixed oriterion of 85/85. The procedures : The content of the Thai language in Prathom Suksa six was subdivided into 24 units : four of which were randomly selected and constructed into instructional packages basing on “Chula Plan.” They were : Unit I : the play “Pong Pang (I)” , Unit 2 : the play “Pong Pang (II)” , Units 3 : the Chinese puppet show “Sui Nguk (I)”, and 4 Unit 4 the Chinese puppet shows “Sui Nguk (II)”. These four completed packages were developmentally tested to find their efficiency on a one – to – one basis ( 1: 1) , a small group basis (1 : 10) with the pupils of Kong Bin Kokatiam School, and the field test basis (1 : 100) with thirty – five pupils of Tepsatri Teachers ! College Demonstration School in Lopburi Province. The pupils were first given a pretest ; while studying they did exercises on each topic; then a posttest was given. The data were computed against the set standard of 85/85 using the t – teat at the 0.01 level. The results : The results of this study indicated that the efficiency of the four packages were 92.85/86.85; 89.15/85.70; 92.45/90.14 and 90.14/87.55 respectively, thus meeting the set criterion of 85/85. The pretest and posttest scores, yielding a significant difference at the 0.01 level, indicated that the pupils’ knowledge was signifioantly increased after learning from these packages.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25884
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wisessak_Ko_front.pdf514.85 kBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_ch1.pdf535.79 kBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_ch2.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_ch3.pdf505.41 kBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_ch4.pdf530.35 kBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_ch5.pdf482.17 kBAdobe PDFView/Open
Wisessak_Ko_back.pdf5.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.