Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26432
Title: การให้เหตุผลทางจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล ในสถาบันการศึกษาพยาบาล สังกัดทบวงมหาวิทยาลัย
Other Titles: Moral reasoning of nursing students in the schools of nursing under the auspices of the office of university affairs
Authors: สุภัทรา เอื้อวงศ์
Advisors: สมคิด รักษาสัตย์
พรรณทิพย์ ศิริวรรณบุศย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาระดับการให้เหตุผลทางจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาลที่มีระดับชั้นและระดับสัมฤทธิ์ผลทางการศึกษาต่างกันโดยใช้แบบสอบเดอะดีไฟนิ่งอิชชูเทสต์ของ เจมส์ อาร์ เรสต์ และคณะ ซึ่งแปลและเรียบเรียงโดย วณี ออมสิน และคณะ ผู้วิจัยได้นำแบบสอบดังกล่าวมาหาความเชื่อมั่น (Reliability) ได้ค่าความเชื่อมั่น .99 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาล ชั้นปีที่ 1 ปีที่ 2 ปีที่ 3 และปีที่ 4 จากสถาบันการศึกษาพยาบาล สังกัดทบวงมหาวิทยาลัย 5 แห่ง จำนวน 398 คน ซึ่งสุ่มโดยวิธีสุ่มแบบชั้น ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละของนักศึกษาพยาบาลที่มีพัฒนาการการให้เหตุผลทางจริยธรรมในขั้นต่างๆ ทำการทดสอบ ไค-สแควร์ วิเคราะห์หาค่ามัชฉิมเลขคณิตส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบความแปรปรวนแบบสองทาง ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. นักศึกษาพยาบาลที่มีระดับชั้นแตกต่างกัน มีพัฒนาการการให้เหตุผลทางจริยธรรมไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2. นักศึกษาพยาบาลที่มีสัมฤทธิ์ผลทางการศึกษาแตกต่างกัน มีพัฒนาการการให้เหตุผลทางจริยธรรมไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 3.ไม่พบปฏิสัมพันธ์ระหว่างระดับชั้น สัมฤทธิ์ผลทางการศึกษากับการให้เหตุผลทางจริยธรรม 4.คะแนนการให้เหตุผลทางจริยธรรมในแต่ละระดับขั้น พบว่าในขั้นที่ 2 ขั้น 4 และขั้น P นักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 4 มีคะแนนสูงกว่าอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ แต่ในขั้นที่ 3 ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract: The purpose of this research was to study the level of moral reasoning in nursing student with different educational level and academic achievement. The Defining Issue Test by James R. Rest and others that was translated and rearranged by Miss Wanee Omsin and others was used in this study. This instrument had been tested for reliability by researcher. Its reliability was 0.99 Subject were 398 nursing students of the first, second, third and fourth year from 5 schools of nursing under the Auspices of the Office of the University Affairs. A stratified random sampling was applied for selection of the sample. Raw data were analysed by statistical procedures in percentage, qui-square, arithmetic mean, standard deviation and two way analysis of variance. The major finding of this study were as follow 1.There was no significant difference in moral reasoning development among nursing students who have had different educational level. 2.There was no significant difference in moral reasoning development among nursing students who have had different academic achievement 3.There was no interaction between educational level and academic achievement with moral reasoning. 4. The score of moral reasoning in level two, level four and level P of the fourth year nursing students was significant higher than other education levels ; however, there was no significant difference in score of moral reasoning in level three.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26432
ISBN: 9745616931
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supathra_Ur_front.pdf417.86 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_ch1.pdf452.42 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_ch2.pdf855.57 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_ch3.pdf419.06 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_ch4.pdf569.62 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_ch5.pdf593.35 kBAdobe PDFView/Open
Supathra_Ur_back.pdf894.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.