Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27167
Title: ความคิดเห็นของครูสุขศึกษาเกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษา ระดับมัธยมศึกษาตอนปลายของโรงเรียนรัฐบาล ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Opinions of health education teachers concerning health education teaching problems in the secondary education level of government schools in Bangkok Metropolis
Authors: สุรินทร์ ฤทธิสาร
Advisors: สุชาติ โสมประยูร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2529
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของครูสุขศึกษาเกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลายของโรงเรียนรัฐบาล ในกรุงเทพมหานคร และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูสุขศึกษาเกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษาระหว่างครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนน้อยกับครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนมาก โดยส่งแบบสอบถามไปยังครูสุขศึกษาจำนวน 219 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 198 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 90.41 นำข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามมาวิเคราะห์โดยคิดเป็นค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบหาค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ครูสุขศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษาโดยเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลางในด้านเนื้อหาวิชาสุขศึกษา เตรียมการสอนวิชาสุขศึกษา กิจกรรมการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา วิธีสอนวิชาสุขศึกษา การประเมินผลการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา สื่อการเรียนวิชาสุขศึกษา ปละการบริหารการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา ส่วนด้านวัตถุประสงค์วิชาสุขศึกษาพบว่ามีปัญหาอยู่ในระดับน้อย 2. การเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูสุขศึกษา เกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษาในด้านต่าง ๆ ระหว่างครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนน้อยกับครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนมาก พบว่า มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในด้านวัตถุประสงค์วิชาสุขศึกษา เตรียมการสอนวิชาสุขศึกษา กิจกรรมการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา วิธีการสอนวิชาสุขศึกษา การประเมินผลการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา สื่อการเรียนวิชาสุขศึกษา และการบริหารการเรียนการสอนวิชาสุขศึกษา โดยครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนน้อย มีความคิดเห็นว่า คนมีปัญหามากกว่า สำหรับด้านเนื้อหาวิชาสุขศึกษาพบว่า ครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนน้อย กับครูสุขศึกษาที่มีประสบการณ์การสอนมาก มีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการสอนวิชาสุขศึกษาไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purposes of the research was to study the opinions of health education teachers concerning health education teaching problems in the secondary education level of government schools in Bangkok Metropolis, and to compare the opinions about health education teaching problems between the less experienced health education teachers and the more experienced health education teachers. The questionnaire constructed were sent to 219 health education teachers in which only 198 questionnaires were returned. The returned questionnaires were figured out as 90.41 percents. The obtained data were then analyzed in terms of percentages, means, and standard deviation. The t-test and analysis of variance were also employed to determine the significant differences. The results showed that : 1. The opinions of health education teachers concerning health education teaching problems were moderate in the areas of contents, teaching preparation, teaching-learning activities, teaching methods, evaluation, instructional materials, and class administration. But the area of objectives was low. 2. In comparison of the opinions about health education teaching problems between the less experienced health education teachers and the more experienced health education teachers, it was statistically and significantly different at .05 level in the areas of objectives, teaching preparation, teaching-learning activities, teaching methods, evaluation, instructional materials, and class administration. The less experienced health education teachers had health education teaching problems in the mentioned areas much more than the more experienced health education teachers. However, there was no significant difference in the area of the contents at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2529
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27167
ISSN: 9745669369
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surin_Li_front.pdf415.53 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_ch1.pdf341.03 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_ch2.pdf505.85 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_ch3.pdf289.66 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_ch4.pdf698.21 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_ch5.pdf492.74 kBAdobe PDFView/Open
Surin_Li_back.pdf597.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.