Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27601
Title: การศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแปรงสีฟัน ของกลุ่มวัยรุ่นในเขตกรุงเทพฯ
Other Titles: A study on influencing factors in buying toothbrush of teenagers' group in Bangkok Metropolitan area
Authors: สมชัย ธนสารศิลป์
Advisors: สมภพ เจริญกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแปรงสีฟันของกลุ่มวัยรุ่นโดยมีขอบเขตการวิจัยในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งนอกจากจะทำการศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแปรงสีฟันแล้ว ยังได้ศึกษาถึงสภาวะตลาดแปรงสีฟันและปัจจัยที่ทำให้ผู้บริโภคกลุ่มวัยรุ่นมีความภักดีในตราของแปรงสีฟัน โดยทำการวิจัยแบบสำรวจจำนวนประชากร 545 ตัวอย่าง ตลาดแปรงสีฟันเป็นตลาดที่มีการแข่งขันกันอย่างมาก จำนวนตราที่จำหน่ายในท้องตลาดมีกว่า 60 ตราขึ้นไป ราคาที่จำหน่ายมีตั้งแต่ด้ามละ 3 บาทไปจนถึงด้ามละ 50 บาท ตลาดถูกแบ่งออกได้เป็น 3 ส่วนคือ ตลาดแปรงสีฟันราคาถูกตลาดแปรงสีฟันราคาปานกลางตลาดแปรงสีฟันราคาแพงลักษณะขนของแปรงสีฟันราคาถูกจะมีลักษณะแข็ง ส่วนของตลาดราคาปานกลางและแพงมีลักษณะขนแปรงแข็งปานกลางไปในทางขนแปรงนุ่ม แม้ว่าตลาดแปรงสีฟันมีการแข่งขันกันสูง แต่ก็ยังมีตราที่เป็นผู้นำในตลาดอยู่ ผลการวิจัยพบว่าตราออรัล-บี เป็นตราที่ได้รับความนิยมสูงสุดในกลุ่มวัยรุ่น สถานะทางสังคมระดับ A และ B ส่วนตราคอลเกต เป็นตราที่ได้รับความนิยมในกลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ C ในเรื่องลักษณะของตัวผลิตภัณฑ์ที่เป็นที่นิยมในกลุ่มวัยรุ่นพบว่ากลุ่มวัยรุ่นชอบแปรงสีฟันที่มีด้ามแปรงตรง ขนแปรงมีความแข็งปานกลางหรือไปทางขนนุ่ม ด้ามแปรงใส สีที่ชอบคือ ฟ้า ขาว เขียว เหลือง ตามลำดับความชอบเรื่องสีสรรของแปรงจะแตกต่างกันบ้างในแต่ละสถานะทางสังคม แต่สีที่ชอบก็ยังคงอยู่ในกลุ่ม 4 สีดังกล่าว ระยะเวลาในการใช้แปรงสีฟัน 1 ด้ามจะเกิน 4 เดือนขึ้นไป ยกเว้นกลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ A จะเปลี่ยนแปรงสีฟันใหม่ทุก 2-3 เดือนในเรื่องของความภักดีในตรายี่ห้อพบว่า กลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ A และ B ยังไม่สามารถสรุปได้ว่ามีความภักดีในตรายี่ห้อหรือไม่ ส่วนกลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ C จะไม่มีความภักดีในตราสินค้า ในจำนวนผู้ที่มีความภักดีในตราสินค้าพบว่าสาเหตุที่ทำให้้เกิดความภักดีในตราสินค้าพบว่าสาเหตุที่ทำให้เกิดความภักดีในตราก็เนื่องมาจากคุณภาพของแปรงสีฟันที่ใช้ ส่วนสาเหตุที่กลุ่มวัยรุ่นไม่มีความภักดีในตราก็มีเหตุผล เนื่องจากความต้องการทดลองตราอื่นๆ สำหรับเรื่องการตัดสินใจซื้อนั้นกลุ่มวัยรุ่นส่วนใหญ่จะเป็นผู้ตัดสินใจซื้อแปรงสีฟันด้วยตนเอง โดยที่ความแข็งหรือความนุ่มของขนแปรงสีฟันเป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแปรงสีฟันของวัยรุ่นทุกสถานะทางสังคม ส่วนปัจจัยรองลงมานั้นกลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ A และ B จะคำนึงถึงแปรงสีฟันที่ทันตแพทย์แนะนำ ส่วนกลุ่มวัยรุ่นสถานะทางสังคมระดับ C จะคำนึงถึงเรื่องราคาสำหรับกลุ่มวัยรุ่นที่ไม่ได้ตัดสินใจซื้อด้วยตนเอง ผู้ปกครองจะเป็นผู้ตัดสินใจซื้อให้ แต่กลุ่มวัยรุ่นก็ยังมีส่วนร่วมในการตัดสินใจซื้อ โดยมีส่วนในการเลือกประเภทของขนแปรงและเลือกตรา ด้านการส่งเสริมการจำหน่ายด้วยการสาธิตการแปรงฟันที่ถูกวิธีนั้น จะมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อแปรงสีฟันของกลุ่มวัยรุ่นในเวลาต่อมา
Other Abstract: This thesis aims at studying on influencing factors in buying toothbrush of teenagers 'group in Bangkok Metropolitan Area, the toothbrush market situation in Thailand, and factors affecting brand loyalties among teenager 'group. The study was conducted by means of consumer survey method. The sample size was 545 teenagers. Toothbrush market is a highly competitive market in which more than 60 brands are now selling in the market. The price per unit ranges from 3 baht to 50 baht. The market was divided into three segments, the economy price market, the standard price market and the premium price market. The product attributes in the economy price market is hard bristles, while in the standard price and premium price market are soft bristles. Although the competition in toothbrush market is very keen, brand leader is still existed. From the market research we discovered that the most leading brand among teenagers of socio-economic class A and B was Oral-B while of class C is Colgate. Concerning product characteristics, we found that the product which won the most popularity among teenager 'group should have the following attributes ; straight handle; medium and soft bristles; clear handle with blue; white, green and yellow colour in respective preference. Although preferences in colour is slightly different among the different socio-economic class. The four colours mentioned are still the mail preference of toothbrush handle. In teenagers' group, the usage of toothbrush is more than four months. Except for those in the socio-economic class A' the usage is every two or three months. Concerning brand loyalty in toothbrush, it cannot concluded whether there are any brand loyalties among teenagers' group of class A and B. But in class C There is no brand loyalty in toothbrush product. Among those who have the brand loyalty in toothbrush product, quality is the main reason for their criterias ; but for those who do not have the brand, loyalty the need to try other brand is the main purpose. In the buying aspect, we found that most teenagers bought the toothbrush by themselves. Bristles is the main influencing factors in buying toothbrush in every socio-economic class. Dentist recommendation is the second influencing factor among class A and B teenagers group while pricing is in class C. For teenagers who do not buy the toothbrush themselves, parents and teenagers are both who make the decision. But parents are the one who do the buying. The demonstration of how to use toothbrushes correctly by dentists and manufacturers has strong influences for teenagers group in buying toothbrush.
Description: วิทยานิพนธ์ (บช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: พาณิชยศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การตลาด
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27601
ISBN: 9745632619
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_Dh_front.pdf523.94 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_ch1.pdf555.14 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_ch2.pdf488.06 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_ch3.pdf608.21 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_ch4.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_ch5.pdf478.36 kBAdobe PDFView/Open
Somchai_Dh_back.pdf738.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.