Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27749
Title: ปัญหาในการสอนปฏิบัติการวิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่สอง ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Problems in teaching science laboratory in mathayom suksa two Bangkok Metropolis
Authors: อรรถศิษฏ์ สมรรถการอักษรกิจ
Advisors: สุภาพ วาดเขียน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาในการสอนปฏิบัติการวิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ของครูชายครูหญิงในโรงเรียนรัฐบาล และโรงเรียนราษฎร์ ในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง 100 โรงเรียน ตัวอย่างประชากรประกอบด้วยครูชายโรงเรียนรัฐบาล 67 คน ครูหญิงโรงเรียนรัฐบาล 131 คน ครูชายโรงเรียนราษฎร์ 45 คน ครูหญิงโรงเรียนราษฎร์ 68 คน รวมทั้งสิ้น 311 คน การเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสำรวจปัญหาในการสอนปฏิบัติการวิทยาศาสตร์ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ซึ่งมีความตรงตามเนื้อหา และความเชื่อมั่นสูง การวิเคราะห์ข้อมูล โดยการคำนวณร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิสหสัมพันธ์ ของตำแหน่งที่ 0.05 ของคะแนนแบบสเปียร์แมน และทดสอบความมีนัยสำคัญที่ค่า Z-test ผลการวิจัยพบว่าครูมีปัญหาในด้านต่างๆหลายด้านเช่น ด้านการเตรียมการสอน ครูไม่สามารถเอาเนื้อหาวิชามาผสมผสานกับการสอนปฏิบัติการได้ ด้านคุณภาพและปริมาณของเครื่องมือวิทยาศาสตร์ ไม่ดีและไม่เพียงพอด้านทักษะและการใช้อุปกรณ์วิทยาศาสตร์ไม่พอเพียง ด้านความปลอดภัยในการทำกิจกรรม เช่น การทดลองมีการแนะนำอันตราย และแนะวิธีใช้อุปกรณ์ก่อนทำปฏิบัติการ ด้านความสนใจและตั้งใจเรียนของนักเรียน นักเรียนชอบให้ครูสรุปผลการทดลองให้ และปัญหาในการสอนปฏิบัติการวิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ของครูชายครูหญิงทั้งโรงเรียนรัฐบาลและโรงเรียนราษฎร์มีปัญหาไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The major purpose of this study was to identify and analyse, in term of evaluative criteria, the problem in teaching science Laboratory in mathayom suksa two Bangkok, Metropolis. Evaluative criteria were developed from a review of literature and were used as a guide for the formulation of a questionnaire. Data were provided by science teachers in 100 schools with 311 teachers. The questionnaire having content validity and high reliability. Data were analyzed by means of the percentage, the arithmetic means, the standard deviation, the spearman-rank order correlation coefficient and 2-test. The finding were as follow: the course preparation, teachers cannot integrate the contents of science teaching in the laboratory. The Quantity of equipments was not adequated and the quality of apparatus should be improved. The scientific skills and using some tools were not good enough. The safety in experiment, teachers should be introduced before laboratory. The student liked the teacher to make the conclusion for them. There was a positive significant relationship among the opinions of science teachers.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27749
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Athasit_Sm_front.pdf356.08 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_ch1.pdf342.19 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_ch2.pdf590.17 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_ch3.pdf339.56 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_ch4.pdf699.75 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_ch5.pdf329.41 kBAdobe PDFView/Open
Athasit_Sm_back.pdf550.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.