Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29012
Title: ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษา ในวิทยาลัยครู
Other Titles: Job satisfaction of physical education teachers in the teachers colleges
Authors: สุภาภรณ์ รัชฉวีวรรณ
Advisors: ฟอง เกิดแก้ว
Other author: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงระดับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษาในวิทยาลัยครู เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาเพศชายและเพศหญิง เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาที่มีวุฒิการศึกษาตั้งแต่ปริญญาตรีลงมา กับวุฒิการศึกษาตั้งแต่ปริญญาโทขึ้นไป เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาที่มีอายุราชการตั้งแต่ 1 ถึง 10 ปี กับอาจารย์พลศึกษาที่มีอายุราชการตั้งแต่ 11 ปีขึ้นไป และเพื่อจัดอันดับความสำคัญขององค์ประกอบทั้ง 9 ด้าน ที่มีผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานตามความคิดเห็นของอาจารย์พลศึกษา โดยใช้แบบสอบถามถามอาจารย์พลศึกษาในวิทยาลัยครูทุกแห่งทั่วประเทศ 36 แห่ง จำนวนทั้งสิ้น 216 ฉบับ ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 169 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 78.24 วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้ค่าที แล้วนำเสนอในรูปตารางและความเรียง ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษาในวิทยาลัยครูอยู่ในระดับมาก 2. ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาเพศชายกับเพศหญิงไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 3. ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาที่มีวุฒิการศึกษาตั้งแต่ปริญญาตรีลงมา กับวุฒิการศึกษาตั้งแต่ปริญญาโทขึ้นไปไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 4. ความพึงพอใจในการปฏิบัติงานระหว่างอาจารย์พลศึกษาที่มีอายุราชการตั้งแต่ 1 ถึง 10 ปี กับอายุราชการตั้งแต่ 11 ปีขึ้นไป ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 5. อันดับความสำคัญขององค์ประกอบทั้ง 9 ด้านที่มีผลต่อความพึงพอใจในการปฏิบัติงานตามความคิดเห็นของอาจารย์พลศึกษา เรียงตามลำดับจากมากที่สุดไปถึงน้อยที่สุดดังนี้ 1. ความสำเร็จของงาน 2. หน้าที่และความรับผิดชอบ 3. ลักษณะของงานที่ปฏิบัติ 4. การได้รับความยอมรับนับถือ 5. ความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงานและผู้บังคับบัญชา 6. ความก้าวหน้าทางวิชาชีพและตำแหน่งการงาน 7. สภาพแวดล้อมในการทำงาน 8. การปกครองบังคับบัญชาและความมั่นคงในการทำงาน 9. รายได้และผลประโยชน์เกื้อกูล
Other Abstract: The purpose of this research were to study the level of job satisfaction of physical education teachers in teachers colleges; to compare job satisfaction between male and female physical education teachers; to compare job satisfaction between the bachelor degree or less and the master degree or higher of physical education teachers; to compare job satisfaction between 1-10 years of teaching and more than 10 years of physical education teachers and to classify the rank of nine factors that affect the job satisfaction in physical education teachers’ opinions. Two hundred and sixteen questionnaires were sent to physical education teachers in all of 36 teachers’ colleges. One hundred and sixty nine questionnaires, (78.24 percent) were returned. The obtained data were then analyzed in terms of percentages, means and standard deviations. The t-test was also employed to determine the level of significant difference. It was found that: 1. The level of job satisfaction of physical education teachers in all teachers’ colleges was high. 2. The job satisfaction of physical education teachers between sexes, males and females was not significantly different at the .05 level. 3. The job satisfaction of physical education teachers with different degrees was not significantly different at the .05 level. 4. There was no significant difference at the .05 level between physical education teachers working during one to ten years and those working more than ten years. 5. The rank of job satisfaction in physical education teachers’ opinions were: 1) achievement, 2) responsibility, 3) work itself, 4) recognition, 5) interpersonal relations, 6) advancement and position, 7) working conditions, 8) supervision and job security and 9) salary and fringe benefits.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29012
ISBN: 9745680311
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supaporn_ru_front.pdf7.45 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_ch1.pdf8.04 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_ch2.pdf10.39 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_ch3.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_ch4.pdf31.97 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_ch5.pdf9.54 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_ru_back.pdf14.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.