Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29092
Title: การสื่อความหมายผ่านภาพถ่ายของกลุ่มวัยรุ่นโดยการใช้กล้องดิจิทัลคอมแพ็ค
Other Titles: Communication through photographs taken by teenagers using compact digital cameras
Authors: ยุทธศักดิ์ วิธีกล
Advisors: ณาณัฏฐ์ธัญ วงศ์บ้านดู่
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Nanatthun.W@Chula.ac.th
Subjects: วัยรุ่น -- การสื่อสาร
ภาพถ่าย -- การสื่อสาร
Issue Date: 2553
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะพฤติกรรมการใช้กล้องดิจิทัลคอมแพ็คในการสื่อความหมายด้วยภาพถ่ายของกลุ่มวัยรุ่น และเพื่อวิเคราะห์ถึงปัจจัยที่มีผลต่อการสื่อความหมายผ่านภาพถ่ายของกลุ่มวัยรุ่นจากกล้องดิจิทัลคอมแพ็ค จากการศึกษาพบว่า พฤติกรรมการใช้กล้องดิจิทัลคอมแพ็คเป็นผลมาจาก การพัฒนาเทคโนโลยีของซึ่ง เปิดโอกาสให้ผู้ใช้สามารถมีอิสระในการถ่ายภาพ และสร้างสรรค์รูปแบบของเนื้อหา และวิธีการถ่ายภาพได้ โดยการถ่ายภาพนั้น กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เน้นการถ่ายภาพตนเอง หรือเรียกว่า Self Portrait มากขึ้น เพื่อเป็นการถ่ายทอดบุคลิกลักษณะ หรือสร้างอัตลักษณ์เชิงบุคคลให้กับตนเอง การถ่ายภาพบุคคล และ การถ่ายภาพด้วยตนเอง (Self-Portrait) สามารถเห็นลักษณะความเปลี่ยนแปลงของเนื้อหามากกว่าการถ่ายภาพประเภทอื่นๆ โดยผู้ใช้สามารถถ่ายภาพด้วยตนเองได้ ผู้ใช้จึงมีอิสระในการถ่ายภาพ ส่งผลให้ลักษณะการถ่ายภาพมีความเปลี่ยนแปลงไป สามารถถ่ายทอดบุคลิกลักษณะตามที่ต้องการ ส่วนปัจจัยที่มีผลต่อการสื่อความหมายผ่านภาพถ่ายของวัยรุ่นนั้น เกิดขึ้นจากปัจจัยด้านการพัฒนาเทคโนโลยีของกล้องสู่ระบบดิจิทัล และปัจจัยด้านความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีทางการของเครือข่ายสังคมออนไลน์ เป็นตัวกระตุ้นให้วัยรุ่นเกิดการสื่อความหมายผ่านภาพถ่าย ขณะเดียวกันวัยรุ่นเองก็เกิดความต้องการในการสร้างอัตลักษณ์ของตนเองโดยอาศัยเทคโนโลยีการถ่ายภาพจากกล้องดิจิทัลคอมแพ็ค ในการแสดงออก และถ่ายทอดในลักษณะตัวตน บุคลิกภาพ ไปจนถึงความคิด ผ่านภาพถ่าย โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอบนสื่อเครือข่ายสังคมออนไลน์ ที่ถือเป็นมิติของการสื่อสารที่เกิดความหลากหลายในการแสดงออก
Other Abstract: The objective of this qualitative study is to investigate behaviours of teenagers towards the use of compact digital camera in communicating photographic messages and to analyse factors contributing to the conveyance of photographic messages by teenagers through the use of compact digital camera. According to the study, it is found that the use of compact digital camera is the consequence of technological advancement of compact digital camera provides an opportunity for users to freely take photographs and create contents and techniques. It is found that in most samples the focus is on self-portrait with the aim to express their characteristics and personal identity. Portrait and self-portrait photography could demonstrate more changes being made to the contents than could other photographing techniques. This is because when the photographer can take his or her own picture, he or she will freely take pictures, thus making the photographing technique change in order to express the preferred personal characteristics. Factors affecting the communication of photographic message by teenagers are results of the technological advancement of camera into digital system and the development of online social networks. This has encouraged teenagers to communicate messages through photographs and to create their own personal identity and characteristics including their opinion in reliance upon the photographing technology of compact digital camera with the aim to express themselves on online social networks. This has demonstrated dimension of communication which involves diversity in expression.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29092
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.296
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2010.296
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
youththasak_vi.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.