Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชุมพร ยงกิตติกุล
dc.contributor.authorพิศาล แช่มโสภา
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-03-07T03:40:00Z
dc.date.available2013-03-07T03:40:00Z
dc.date.issued2534
dc.identifier.isbn9745792829
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29352
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินและเปรียบเทียบผลการเรียนวิชาพระพุทธศาสนาของนักเรียนชายและนักเรียนหญิงที่ศึกษาในระดับชั้นกลางและชั้นสูง และศึกษาสาเหตุในการเข้าเรียนในโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ของนักเรียนที่ศึกษาอยู่ในโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนที่ศึกษาในโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ระดับชั้นกลางและชั้นสูง จำนวน 284 คน ชาย 142 คน หญิง 142 คน ใช้แบบสอบถามและแบบทดสอบวิชาพระพุทธศาสนาเป็นเครื่องมือในการวบรวมข้อมูล ใช้เวลาในการเก็บข้อมูล 4 สัปดาห์ ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์มีผลการเรียนวิชาพระพุทธศาสนาทั้งรายวิชาและรวมทุกวิชาในระดับปานกลาง 2. นักเรียนหญิงมีผลการเรียนวิชาพระพุทธศาสนาสูงกว่านักเรียนชายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนระดับชั้นกลางและชั้นสูงมีผลการเรียนวิชาพระพุทธศาสนาไม่แตกต่างกัน 3. นักเรียนหญิงมีผลการเรียนวิชาธรรมะ วิชาประวัติพระพุทธศาสนา และวิชาศาสนพิธีสูงกว่านักเรียนชายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนระดับชั้นสูงมีผลการเรียนวิชาธรรมะสูงกว่านักเรียนระดับชั้นกลางอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. เหตุผลสำคัญในการเข้าเรียนในโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ คือ ต้องการใช้เวลาว่างให้เป็นประโยชน์ อยากพัฒนาตนเองให้เป็นคนดียิ่งขึ้น และพ่อแม่หรือผู้ปกครองต้องการให้เรียน
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were to evaluate outcomes of learning Buddhism, to compare outcomes of learning Buddhism of male and female students in the middle class and the high class, and to study reasons for attendance of students in Bhuddhist Sunday Schools in Bangkok Metropolis. The subjects were 284 students: 142 males and 142 females, in the middle class and the high class in Buddhist Sunday Schools in Bangkok. The questionnaires and the achievement tests were used for collecting data. The data were collected within 4 weeks. The results are as follows : 1. The students in Buddhist Sunday Schools have outcomes of learning Buddhism at the middle level. 2. Female students have significantly higher outcomes of learning Buddhism than male students (p< .05), but there is no significant difference between students in the middle class and the high class. 3. Female students have significantly higher outcomes of learning Dhamma, History of Buddhism and Buddhist Ceremony than male students (p< .05). The students in the high class have significantly higher outcomes of learning Dhamma than the students in the middle class (p< .05). 4. The students specify three most important reasons for attending Buddhist Sunday Schools, i.e., to utilize their leisure, to cultivate their will, and to comply with their parents wish.
dc.format.extent3112485 bytes
dc.format.extent13027268 bytes
dc.format.extent3931789 bytes
dc.format.extent5163865 bytes
dc.format.extent3675893 bytes
dc.format.extent2190498 bytes
dc.format.extent13901030 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleผลการเรียนวิชาพระพุทธศาสนาของนักเรียนโรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ กรุงเทพมหานครen
dc.title.alternativeOutcomes of learning buddhism of students in buddhist sunday schools, Bangkok metropolisen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineจิตวิทยา
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phisal_ch_front.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_ch1.pdf12.72 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_ch2.pdf3.84 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_ch3.pdf5.04 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_ch4.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_ch5.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
Phisal_ch_back.pdf13.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.