Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29458
Title: การศึกษาการจัดกิจกรรมสร้างเสริมวิธีการแสวงหาความรู้ ในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of activity organization to encourage knowledge seeking methods in the area of life experiences for prathom suksa six students in Bangkok Metropolis
Authors: ภาวนา ภูมิศรีสอาด
Advisors: รุจิระ สุภรณ์ไพบูลย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสำรวจจัดการกิจกรรมสร้างเสริมวิธีการแสวงหาความรู้ในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และสำรวจความคิด เห็นเกี่ยวกับประโยชน์และความสนใจต่อการจัดกิจกรรมสร้างเสริมวิธีการแสวงหาความรู้ ในกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตที่จัดขึ้น สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในกรุงเทพมหานคร โดยใช้ตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียน 500 คน ครู 20 คน ผลการวิจัยพบว่า 1. วิธีการแสวงหาความรู้ที่ครูจัดมาก เป็นอันดับ 1 คือ วิธีการสืบเสาะหาความรู้ วิธีการใช้แหล่งข้อมูล เป็นอันดับ 2 และวิธีการค้นคว้าด้วยตนเองเป็นอันดับสุดท้าย สำหรับกิจกรรมสร้างเสริมวิธีการแสวงหาความรู้ที่ครูจัดมาก คือ การเปิดโอกาสให้นักเรียนคิดและซักถามข้อสงสัย การให้นักเรียนหาข่าวที่สำคัญมาสนทนากัน และการให้นักเรียนหาความรู้ จากการทำแบบฝึกหัดและตอบคำถามในบทเรียน กิจกรรมฯที่ครูจัดน้อย คือ การเชิญวิทยากร การแนะนำให้นักเรียนออกไปสัมภาษณ์บุคคลต่างๆ หรือผู้รู้ที่เกี่ยวข้องกับบทเรียนและการแนะนำให้นักเรียนนำความรู้ที่ได้มาทำนายผลหรือคาดการณ์ล่วงหน้าว่าต่อไปจะเกิดอะไรขึ้น 2. วิธีการแสวงหาความรู้ที่นักเรียนเห็นว่ามีประโยชน์มาก และสนใจมาก คือ วิธีการใช้แหล่ง ข้อมูลอันดับ 1 วิธีการค้นคว้าด้วยตนเอง อันดับ 2 และวิธีการแก้ปัญหาหรือวิธีวิทยาศาสตร์เป็นอันดับสุดท้าย
Other Abstract: The purposes of this research were to investigate about activity organization to encourage knowledge seeking methods in the area of life experiences for Prathom Suksa Six students and to investigate the opinions about benefits and interested in activity organization to encourage knowledge seeking methods in the area life experiences for Prathom Suksa Six students in Bangkok Metropolis. The subjects were 500 students and 20 teachers in the area of life experiences for Prathom Suksa Six in Bangkok Metropolis. The researches finding were as follows: 1. The knowledge seeking methods, the methods which were mentioned most often were inquiry method, and using resources respectively. The method which the teachers mentioned least was self-study. The most organized activities to encourage knowledge seeking methods were the students an opportunity to think and asked questions, assigning students to search for an important news for discussion, and permiting students' learning through drills and exercises. The least organized activities were inviting guest lecturer, advising students to interview the specialist who involved with the lesson, and advising students to apply their knowledge to forecast what is going to be. 2. The most beneficial and interesting knowledge seeking methods thought to be the most were method of using and self-study respectively; and the least beneficial and interesting method was problem-solving or scientific method.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29458
ISBN: 9745782157
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pawana_po_front.pdf6.85 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_ch1.pdf5.96 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_ch2.pdf39.83 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_ch3.pdf9.71 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_ch4.pdf34.8 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_ch5.pdf16.31 MBAdobe PDFView/Open
Pawana_po_back.pdf32.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.