Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29502
Title: | การวิเคราะห์เชิงเวลาของโครงสร้างคอนกรีตอัดแรง ด้วยวิธีการเปลี่ยนตำแหน่ง |
Other Titles: | Time dependent analysis of prestressed concrete structure by the displacement method |
Authors: | ภพศักดิ์ ปานสีทอง |
Advisors: | ปณิธาน ลักคุณะประสิทธิ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2532 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาวิธีการเชิงเส้นในการวิเคราะห์พฤติกรรมระยะยาวในช่วงใช้งานของโครงสร้างคอนกรีตอัดแรง แบบหน้าตัดไม่แตกร้าว (Un cracked section) ภายใต้ผลการคืบ (Creep) การหดตัว (Shrinkage) และ การลดเสื่อมของแรงอัด (Loss of prestress) โดยคำนึงถึงการเปลี่ยนแปลงลักษณะโครงสร้างตามขั้นตอนการก่อสร้าง การวิเคราะห์กระทำแบบเป็นขั้น ๆ ( Step-by- step) โดยใช้วิธีการสติฟเนสโดยตรง ( Direct stiffness method ) การวิเคราะห์ดามเวลากระทำโดยคิดปัญหาการคืบ และ การหดตัวของคอนกรีตที่เกิดขึ้นในช่วงเวลาต่างๆ เป็นปัญหาความเครียดแรกเริ่ม และถือว่าการลดเสื่อมของแรงอัดเป็นค่าที่รู้ (หาโดยข้อกำหนดที่เกี่ยวข้อง ) แล้วอาศัยหลักการของโมดูลัสเทียบเท่าปรับแก้อายุ (Age-adjusted effective modulus) ซึ่งเสนอโดย Trost และ Bazant ความเครียดแรกเริ่มที่เกิดขึ้นจะถูกเปลี่ยนเป็นความเค้นแรกเริ่ม (Initial stress) หลังจากนั้นใช้วิธีการสติฟเนสโดยตรงสังเคราะห์สติฟเนสเมตริกซ์โดยใช้ค่าโมดูลัสเทียบเท่าปรับแก้อายุเป็นค่าโมดูลัส ในช่วงเวลาที่กำลังวิเคราะห์ การเปลี่ยนตำแหน่งและแรงภายในที่เวลาใดๆ ได้จากการรวมกันเชิงเส้น ( Superposition ) ของผลที่เกิดขึ้นในช่วงเวลาก่อนๆทั้งหมด จากตัวอย่างการคำนวณแสดงให้เห็นอย่างชัดเจนถึงความถูกต้องและความสามารถในการใช้วิเคราะห์ปัญหาต่าง ๆ ของวิธีการที่ใช้นี้ |
Other Abstract: | This thesis presents a method of linear analysis for the long term behavior in the serviceability state of uncracked prestressed concrete structures under the effects of creep and shrinkage in concrete and loss of prestress , considering change of the statical system at each construction stage . By assuming that the loss of prestress is known (from a separate computation following appropriate codes of practice) and using the age-adjusted effective modulus concept proposed by Trost and Bazant ,the initial strains due to time dependent effects are converted to initial stresses ; thereafter , the direct stiffness method is used t.0 form the stiffness matrix of the system with age-adjusted effective modulus taken as the effective elastic modulus in the step by step analysis. Displacements and internal forces at any time are obtained by linear superposition of the values in successive time intervals. Numerical examples ' are given to demonstrate the accuracy and versatility of the method employed |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29502 |
ISBN: | 9745766216 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pobsak_ph_front.pdf | 4.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_ch1.pdf | 2.65 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_ch2.pdf | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_ch3.pdf | 3.06 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_ch4.pdf | 2.6 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_ch5.pdf | 622.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pobsak_ph_back.pdf | 33.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.