Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29553
Title: การตลาดของกาแฟผงสำเร็จรูปในประเทศไทย
Other Titles: The marketing of instant coffee producing in Thailand
Authors: ยุพา กอบกู้วัฒนา
Advisors: สุกาญจนา ลิมปิสวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อที่จะศึกษาถึงการผลิต และการตลาดของกาแฟผงสำเร็จรูปที่ผลิตในประเทศไทย โดยศึกษาถึงผลิตภัณฑ์ การกำหนดราคา ช่องทางการกระจายสินค้า การส่งเสริมการขาย และศึกษาถึงปัญหาต่าง ๆ ที่เกิดขึ้น ตลอดจนการให้ความช่วยเหลือของรัฐที่มีต่ออุตสาหกรรมดังกล่าว วิธีการศึกษาจะศึกษาจากข้อเท็จจริงเกี่ยวกับการผลิตและการตลาดของอุตสาหกรรมการผลิตกาแฟผงสำเร็จรูป โดยเก็บข้อมูลจาก รายงานการศึกษา การวิจัยของหน่วยงานต่าง ๆ ทั้งภาครัฐบาลและเอกชน รวมทั้งข้อมูลที่ได้จากการสอบถามความคิดเห็น ของผู้บริโภค เฉพาะในเขตกรุงเทพมหานคร แล้วจึงนำข้อมูลดังกล่าวมาวิเคราะห์และตอบสมมติฐานที่ตั้งไว้ จากการศึกษาพบว่า คนไทยนิยมดื่มกาแฟผงสำเร็จรูปกันมากขึ้น ทั้งนี้เพราะว่ามีจำนวนประชากรเพิ่มมากขึ้น มาตรฐานความเป็นอยู่และการศึกษาสูงขึ้น ซึ่งทำให้คนส่วนใหญ่ชอบความสะดวกสบาย และความรวดเร็วมากยิ่งขึ้น ก่อนหน้านี้กาแฟผงสำเร็จรูปจะต้องสั่งซื้อจากต่างประเทศทั้งหมด คิดเป็นมูลค่าปีละนับสิบล้านบาท ปัจจุบันมีโรงงานผลิตกาแฟสำเร็จรูปในประเทศรวม 2 แห่งและเป็นอุตสาหกรรมที่ได้รับการส่งเสริมการลงทุนจากรัฐบาล ซึ่งมีนโยบายที่จะใช้วัตถุดิบในประเทศผลิตสินค้าเพื่อลดการนำเข้า แต่ปรากฏว่าปริมาณและมูลค่าการนำเข้าของกาแฟผงสำเร็จรูปยังคงอยู่ในอัตราสูง ทั้งนี้เพราะมีปัญหาหลาย ๆ ด้านที่ทำให้ตลาดของกาแฟผงสำเร็จรูปที่ผลิตในประเทศไทยไม่ขยายตัวเท่าที่ควร เช่น ปัญหาด้านคุณภาพของเมล็ดกาแฟดิบ ซึ่งเป็นเรื่องที่สำคัญมากเพราะว่าคุณภาพของเมล็ดกาแฟดิบที่ดีจะทำให้ได้กาแฟผงสำเร็จรูปมีกลิ่นและรสชาดดี แต่จากการศึกษาพบว่าเกษตรว่าเกษตรกรไทยไม่ค่อยคำนึงถึงการรักษาคุณภาพของเมล็ดกาแฟดิบ ปัญหาที่สำคัญอีกประการหนึ่งคือ ไม่มีการปรับปรุงและพัฒนาผลิตภัณฑ์ ให้สอดคล้องกับความนิยมของตลาด ถึงแม้ว่ากาแฟผงสำเร็จรูปที่ผลิตในประเทศจะมีข้อได้เปรียบทางด้านราคา แต่จากการสำรวจความคิดเห็นของผู้บริโภคพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่ยินดีที่จะซื้อในราคาแพงถ้ากาแฟยี่ห้อนั้นรสชาดถูกปากกล่าวคือ จะให้ความสำคัญด้านรสชาดมากกว่าราคา ขณะเดียวกันมีการลักลอบนำกาแฟผงสำเร็จรูปจากต่างประเทศเข้ามามากขึ้น ปัญหาดังกล่าวข้างต้นเป็นสาเหตุทำให้ส่วนครองตลาดของกาแฟผงสำเร็จรูปที่ผลิตในประเทศอยู่ในเกณฑ์ค่อนข้างต่ำ ในการแก้ไขปัญหาดังกล่าว เพื่อที่จะขยายตลาดของกาแฟผงสำเร็จรูปที่ผลิตในประเทศ จะต้องได้รับความร่วมมือจากหลาย ๆ ฝ่ายทั้งด้านผู้ผลิต ผู้จำหน่าย ผู้บริโภคและหน่วยงานของรัฐบาล ซึ่งนอกจากจะช่วยลดการนำเข้าจากต่างประเทศแล้ว ยังอาจส่งเสริมให้เป็นอุตสาหกรรมเพื่อการส่งออกได้อีกด้วย เช่นเดียวกับอุตสาหกรรมการผลิตอาหารสำเร็จรูปอื่น ๆ เช่น สับปะรดกระป๋อง เป็นต้น
Other Abstract: The objective of this research is to study the production and marketing of instant coffee produced in Thailand. The research covers the study of the product itself, the pricing of the product, channel of distribution, and other related problems. It also covers government aids offered to this industry. The approach is to study the facts concerning production and marketing of the instant coffee industry by way of selecting data from other reported studies, researches from both the government and the private sector, including data gathered by questionnaires given to the consumers, restricted only to the Bangkok Metropolitan area. Finally the gathered data were analized and the correctness of the set hypothesis were evaluated. It is evident from the study that coffee drinking is becoming increasingly popular among the Thais. This is due to the increase in the country population as a whole. Also higher standard of living and higher educational background force people to better appreciate conveniences and speed. In the past, instant coffee are imported valuing ten of millions of baht a year. At present, there are two major local instant producers which are being supported by the government whose policy is to utilize local resources to reduce importing. However, the guantity and value of imported instant coffee remain high. This is due to many problems which consequently restrict local instant coffee market to expand. For example, there is the problem of low quality coffee bean which is important because high quality coffee bean makes the instant coffee smell and taste better. Unfortunately, the study shows that coffee growers neglect the quality factor of their product adjustment and improvement to meet market demand preferences. Despite the fact that locally produced instant coffee is comparatively low in cost, it is found that local consumers are willing to pay higher price for a better product, that is, the consumers tend to be quality conscious more than money conscious. At the same time, there are excessively high quantity of illegally imported instant coffee available in the market. Consequently the local instant coffee producers own a very small proportion of the market share. To solve these problems, the market of locally made instant coffee must be expanded. This can only be done with the aids and supports from various parties concerned i.e., the producers, the distributors, the consumers and also governmental support is essential. Imported product must be control in order to promote locally made product and encourage exporting.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย,2527
Degree Name: เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เศรษฐศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29553
ISBN: 9745639311
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yupa_ko_front.pdf7.48 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_ch1.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_ch2.pdf9.13 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_ch3.pdf12.46 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_ch4.pdf24.72 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_ch5.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open
Yupa_ko_back.pdf7.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.