Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29581
Title: การศึกษาปัญหาและความต้องการการบริการสุขภาพ ของนักศึกษาในสถาบันเทคโนโลยี พระจอมเกล้า
Other Titles: A study of health service problems and needs of students in King Mongkut's institute of technology
Authors: พัชรี คูวิจิตรจารุ
Advisors: ลาวัณย์ สุกกรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบปัญหาและความต้องการการบริการสุขภาพของนักศึกษาในสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าใน 3 ด้าน คือ การรักษาพยาบาล การป้องกันโรคและอุบัติเหตุ และการส่งเสริมสุขภาพตามตัวแปรเพศ ผู้วิจัยส่งแบบสอบถามไปให้กลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักศึกษาในสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าที่ใช้บริการสุขภาพจำนวน 400 คน เป็นนักศึกษาชาย 315 คน และนักศึกษาหญิง 85 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 400 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 100 วิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าร้อยละ ค่ามัชณิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที (t-test) ที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการวิจัย พบว่า 1.ปัญหาการบริการสุขภาพ มีดังนี้ 1.1 ปัญหาด้านการรักษาพยาบาล โดยรวมมีปัญหาในระดับน้อย แต่มีปัญหาในระดับมากในเรื่องต่อไป นี้ คือ ไม่มีแพทย์เพียงพอในการรักษาพยาบาล ไม่มีแพทย์เฉพาะทาง เวลาที่แพทย์ให้บริการตรวจรักษาไม่เหมาะสม ไม่มีทันตแพทย์มาตรวจสุขภาพปากและฟัน ไม่มีการติดตามผลการรักษาพยาบาลนักศึกษาที่เจ็บป่วย และไม่มีรถพยาบาลฉุกเฉินไว้บริการนักศึกษาที่ได้รับอุบัติเหตุหรือเจ็บป่วยกะทันหัน 1.2 ปัญหาด้านการป้องกันโรคและอุบัติเหตุ โดยรวมมีปัญหาในระดับน้อย แต่มีปัญหาในระดับมาก ในเรื่องต่อไปนี้ คือ ไม่มีการควบคุมดูแลโรงอาหารให้ถูกสุขลักษณะ ไม่มีการตรวจสุขภาพแม่ค้าและสุขลักษณะของโรงอาหาร ไม่มีการบริการให้ภูมิคุ้มกันโรคให้นักศึกษา ไม่มีการตรวจวัดสายตาให้นักศึกษา และไม่มีการ'ฝึกการป้องกันอัคคีภัยในสถาบัน 1.3 ปัญหาด้านการส่งเสริมสุขภาพ โดยรวมมีปัญหาในระดับมากในเรื่องต่อไปนี้ คือ ไม่มีสถานที่ออกกำลังกายเพียงพอสำหรับนักศึกษา ไม่มีสถานที่นั่งพักผ่อนเพียงพอสำหรับนักศึกษา ไม่มีห้องออกกำลังกายที่มีอุปกรณ์ ส้วมและที่ปัสสาวะไม่สะอาด ไม่มีนำดื่มที่สะอาดในโรงอาหารและตามอาคารต่างๆ ถังขยะไม่เพียงพอ ไม่มีการดูแลและควบคุมร้านค้าให้จำหน่ายอาหารที่มีคุณค่าตามหลักโภชนาการ ไม่มีอ่างล้างมือในโรงอาหาร ไม่มีส้วมและที่ปัสสาวะ เพียงพอในโรงอาหารและตามอาคารต่างๆ และไม่มีการส่งเสริมการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ เมื่อเปรียบเทียบปัญหาของนักศึกษาชายและหญิง พบว่า ในด้านการรักษาพยาบาลและด้านการป้องกันโรคและอุบัติเหตุไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านการส่งเสริมสุขภาพมีความแตกต่าง กันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความต้องการการบริการสุขภาพโดยรวมมีความต้องการในระดับมาก และมีความต้องการมากในทุกๆ ด้าน ทั้งด้านการรักษาพยาบาล ด้านการป้องกันโรคและอุบัติเหตุ และด้านการส่งเสริมสุขภาพ เมื่อเปรียบเทียบความต้องการของนักศึกษาชายและหญิง พบว่า ทุกด้านไม่มีความแตกต่างกันอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to stud and compare health service problems and needs of students enrolled at King Mongkut’s Institute of Technology in three areas: health care; prevention of diseases and accidents ; and health promotion. The independent variable was gender. A nonprobability purposive sample comprised of 400 (315 male and 85 female) students, who visited health center, were asked to respond to the questionnaires. All of the questionnaires (100 %) were returned. The obtained data were then analyzed in terms of percentage, mean and standard deviation. A t-test was also employed to determine the significant differences. The findings were as follows: 1. The health service problems perceived by the students were summarized as follows: 1.1 The health service problems in the area of health care as a whole were found to be in a low level but they were found to be in a high level in certain aspects. Those were: insufficient numbers of doctors ; lack of specialized doctors for certain treatments ; the doctor’s visit time was unsuitable ; no dentists for oral hygiene ; no follow ups of the students who were sick ; and an emergency ambulance was not available. 1.2 The health service problems in the area of prevention of diseases and accidents were found to be in a low level overall, but they were found to be in a high level in the following: no hygiene control in the cafeteria; no medical checkups for the food preparation staffs and the hygiene of the cafeteria; no immunization services for the students; no optical services ; and no fire drills in the institutes. 1.3 The health service problems in the area of health promotion were found to be in a high level overall. Those were: not enough outdoor areas for students to exercise ; not enough recreation areas ; no workout rooms and equipment ; the water closets were not clean ; no clean drinking water was provided to students in the cafeteria and in each building; insufficient numbers of litter bins ; no regulation and controls of food vendors in terms of nutrition ; no wash basins in the cafeteria ; insufficient numbers of the water closets in the cafeteria and in each building ; and no promotion of exercise for health improvement. There were no significant differences at .05 level between male and female students perception of health service problems in the areas of health care and prevention of diseases and accidents but there was a significant difference at .05 level in the area of health promotion. 2. The health service needs of students as a whole were found to be in a high level in all areas; health care; prevention of diseases and accidents ; and health promotion. There were no significant differences at .05 level of health service needs in every area between male and female students perception.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29581
ISBN: 9746342827
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pacharee_ku_front.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_ch1.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_ch2.pdf11.28 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_ch3.pdf2.28 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_ch4.pdf10.9 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_ch5.pdf11.31 MBAdobe PDFView/Open
Pacharee_ku_back.pdf29.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.