Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29665
Title: การศึกษาการจัดบริการแนะแนวในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study guidance service management in secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, Bangkok Metropolts
Authors: มุกดา สุคนธโอสถ
Advisors: ณัฐนิภา คุปรัตน์
เกษมศักดิ์ ภูมิศรีแก้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนมจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาสภาพและปัญหาเกี่ยวกับการจัดบริการแนะแนวใน โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานคร ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพการจัดบริการแนะแนวในโรงเรียนมัธยมศึกษาส่วนใหญ่มีการจัดบริการแนะแนว ครบทั้ง 5 ด้าน ได้แก่ บริการศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับตัวเด็ก บริการสนเทศ บริการให้คำปรึกษา บริการจัดวางตัวบุคคล และบริการติดตามผล 1.1 บริการศึกษาข้อมูลเกี่ยวกับตัวเด็ก จัดโดยมีการวางแผน มีบุคลากรรับผิดชอบ และร่วมมือกับครู-อาจารย์อื่นด้านข้อมูลทั่วไปของนักเรียน 1.2 บริการสนเทศ จัดตั้ง 3 ด้าน คือ ทางด้านการศึกษา อาชีพ และด้านสังคมส่วนบุคคล 1.3 บริการให้คำปรึกษา เน้นที่การให้การปรึกษาเป็นรายบุคคล เพื่อให้ นักศึกษาสามารถแก้ปัญหาของตน 1.4 บริการจัดวางตัวบุคคล จัดโดยการแต่งตั้งครู-อาจารย์อื่นๆ เป็นคณะ กรรมการจัดสรรทุนให้นักเรียน 1.5 บริการติดตามผล จัดโดยขอความร่วมมือจากครู-อาจารย์อื่นที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการจัดบริการแนะแนว 2. ปัญหาในการจัดบริการแนะแนวในโรงเรียนมัธยมศึกษา มีผู้ระบุในระดับมากคืออัตรากำลังอาจารย์แนะแนวไม่พอเพียง
Other Abstract: The purpose of the research was to study the condition and problems concerning the administration of guidance service affairs of secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, Bangkok Metropolis. Major findings were as follows: 1. Concerning the existing conditions, regarding the administration of guidance service affairs, most of the schools carried out all five activities, the appraisal service the informational service, the counseling service, the placement service and the follow up service. 1.1 In the appraisal service, planning, guidance personnels and other teachers cooperation were provided. 1.2 In the information service, all three dimensions educational, vocational and personal-social information were offered. 1.3 In the counseling service, individual counseling to assist students in solving their problems was the main concerned. 1.4 In the placement service, teachers were formed as committees for allocating financial aids to students. 1.5 In the follow up service, asking for cooperation from other teachers who are involved in guidance service affairs was employed. 2. The major problem of the administration of guidance service affairs was the shortage of professional guidance personnels.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29665
ISBN: 9745779059
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mookda_su_front.pdf9.27 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_ch1.pdf7.77 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_ch2.pdf38.05 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_ch3.pdf6.74 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_ch4.pdf107.4 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_ch5.pdf21.56 MBAdobe PDFView/Open
Mookda_su_back.pdf18.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.