Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29693
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการกำหนดรูปแบบ และแนวคิดในการสร้างสรรค์ภาพยนตร์โฆษณาสถาบันทางโทรทัศน์ ขององค์กรธุรกิจ
Other Titles: The factors effecting form and concept in creating corporate advertising, in television
Authors: สุวิมล จิวาลักษณ์
Advisors: จุมพล รอดคำดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงปริมาณการให้ความสำคัญต่อการโฆษณาสถาบันขององค์กรธุรกิจประเภทต่างๆ , ปัจจัยที่มีผลต่อการกำหนดรูปแบบและแนวคิดในการสร้างสรรค์และความสัมพันธ์ระหว่างโฆษณาสถาบันกับหน้าที่ทางสังคม ประชากรในการศึกษาครั้งนี้ คือ ภาพยนตร์โฆษณาสถาบันที่จัดทำขึ้นตั้งแต่ปี พ.ศ.2519-2532 จำนวน 102 เรื่อง จากการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการบันทึกภาพยนตร์โฆษณาสถาบันทั้งหมดลงในเทปวีดีทัศน์ ผลการวิจัยพบว่า องค์กรธุรกิจอุตสาหกรรมมีจำนวนภาพยนตร์โฆษณาสถาบันมากที่สุด รองลงมาคือ ธุรกิจการเงินการธนาคาร ธุรกิจการบริการและธุรกิจการพาณิชย์ตามลำดับ โดยใช้แนวคิดในการสร้างสรรค์แบบ การโฆษณาเพื่อบริการสาธารณะประโยชน์มากที่สุด และรูปแบบที่ใช้มากที่สุดคือ รณรงค์ให้สาธารณชนทำในสิ่งที่เป็นประโยชน์ สำหรับเนื้อหาหลักของภาพยนตร์โฆษณาสถาบันซึ่งอาศัยแนวคิดหน้าที่ทางสังคมเป็นเกณฑ์ในการวิเคราะห์พบว่า ภาพยนตร์โฆษณาสถาบันนำเสนอเนื้อหาหลักด้านการอบรมขัดเกลา สั่งสอน ตลอดจนถ่ายทอดวัฒนธรรม ประเพณีและค่านิยม สู่คนรุ่นใหม่มากที่สุด
Other Abstract: This research was conducted to evaluate the importance of corporate advertising as valued by institutions, to identify factors determining forms and concepts of ads creation, and to study the relationship between corporate advertising and social function. A sample of 102 corporate advertisements televised during 1976-1989 was studied and collected in a video cassette. The findings were that the most frequent ads were from industrial business organization. Financial institutions, service firms, and commercial business followed, respectively. The concept of public service advertising, as well as the form of persuading people to contribute to the society, was mostly applied. The social function presented the most in corporate advertising campaigns is socialization, education, transmission of cultural, traditional, beliefs and values to the new generation.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29693
ISBN: 9745791504
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suvimon_ch_front.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_ch1.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_ch2.pdf12.63 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_ch3.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_ch4.pdf7.57 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_ch5.pdf5.71 MBAdobe PDFView/Open
Suvimon_ch_back.pdf3.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.