Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29811
Title: วิสามัญฆาตกรรม : ศึกษาเฉพาะกรณีเจ้าพนักงานตำรวจ
Other Titles: Legal murder : specific study concerning the police
Authors: มนตรี จิตร์วิวัฒน์
Advisors: ไพฑูรย์ คงสมบูรณ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ในการจับนั้น ปกติถ้าหากผู้ถูกจับไม่ยินยอมให้เจ้าพนักงานของรัฐทำการจับเจ้าพนักงานของรัฐ ผู้ทำการจัดก็ย่อมใช้กำลังเท่าที่จำเป็นและพอสมควรเพื่อทำให้การจัดกุมนั้นสำเร็จลุล่วงลงได้ อย่างไรก็ดี ในการใช้กำลังแต่เพียงอย่างเดียวนั้น บางครั้งอาจไม่เพียงพอต่อการที่จะจับกุมตัวผู้กระทำความผิดนั้นมาดำเนินการตามกระบวนการยุติธรรม ทั้งนี้เพราะผู้ถูกจับไม่ยินยอมให้จับและได้ใช้กำลัง ขั้นรุนแรงลงถึงตายหรือใช้อาวุธร้ายแรงต่อกระบวนการยุติธรรม ทั้งนี้เพราะผู้ถูกจับไม่ยินยอมให้จับและได้ใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายหรือใช้อาวุธร้ายแรงต่อสู้ขัดขืนการจับนั้น ซึ่งอาจจะทำให้เจ้าพนักงานผู้ทำการจับหรือผู้อื่น ได้รับอันตรายแก่กายสาหัสหรือถึงแก่ความตายได้ ด้วยเหตุดังกล่าวรัฐจึงได้ยินยอมให้เจ้าพนักงานผู้ปฏิบัติการดังกล่าวสามารถใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายกระทำให้บุคคลดังกล่าวถึงแก่ความตายขณะปฏิบัติตามหน้าที่นั้นได้ ซึ่งเรียกกันว่า "วิสามัญฆาตกรรม" หากการกระทำนั้นได้กระทำลงไปภายใต้ขอบเขตอำนาจแห่ง กฎหมาย ในเรื่องการใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายกระทำให้บุคคลอื่นถึงแก่ความตายอัน เนื่องมาจากการปฏิบัติตามหน้าที่ซึ่งเรียกว่า "วิสามัญฆาตกรรม" นั้น หลักเกณฑ์แห่งการใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายดังกล่าวนั้น ย่อมแตกต่างกันไปแล้วแต่ความจำเป็นและแนวความคิดแห่งการยอมรับของแต่ละประเทศ บางประเทศมีบทบัญญัติแห่งกฎหมายไว้อย่างชัดเจนให้เจ้าพนักงานของรัฐใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายเพื่อทำการจับกุมให้ลุล่วงหรือเพื่อป้องกันการหลบหนีการกระทำความผิดสถานหนักร้ายแรงซึ่งประเทศที่มีบทบัญญัติกฎหมายดังกล่าว เช่นประเทศสหรัฐอเมริกาเป็นต้น บางประเทศมิได้มีบทบัญญัติแห่งกฎหมายไว้แต่อย่างใด แต่ได้ยอมรับให้อำนาจแก่เจ้าพนักงานของรัฐในการที่จะใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายดังที่กล่าวแล้วนั้น ก็เฉพาะเป็นการป้องกันตนเองหรือผู้อื่นตามหลักเกณฑ์แห่งการป้องกันตัวทั่วไปเท่านั้น ซึ่งประเทศไทยได้ยึดถือแนวดังที่ได้กล่าวแล้วนี้ ตามที่ได้กล่าวมาจะเห็นได้ว่า ในการใช้กำลังขั้นรุนแรงถึงตายเพื่อทำการจับดังกล่าวนับได้ว่า ได้ก่อให้เกิดผลกระทบต่อสิทธิแห่งการมีชีวิต เสรีภาพ และทรัพย์สินของประชาชนเป็นอย่างมาก ดังนั้น จึงจำเป็นที่จะต้องมีมาตรการในการควบคุม ตรวจสอบ จำกัดการกระทำดังกล่าวไว้ ทั้งนี้เพื่อมิให้เจ้าพนักงานของรัฐใช้อำนาจดังกล่าวไปในทางที่มิชอบนั่นเอง
Other Abstract: In the process of arresting a person, state officials may use reasonable and appropriate force against him if he refuses to allow his arrest. However, use of force alone is sometimes insufficient to apprehend the guilty party in the administration of Justice. This is due to the fact that the guilty party may refuse to allow his arrest and resort to use of fire arms, thereby resulting in injuries or death of officials who are carrying out their duty. Therefore, the state permits officials to utilize force against such party, even to the extent of causing his death. Death arising from execution of official duties is known as "Legal Death" if it occurs within the confines of the law. Death arising from use of force in the execution of official duties, otherwise known as "Legal Death", is viewed differently depending upon the countries concerned and the various concepts in each community. Some countries have expressed stipulations of the law allowing use of force leading to death in the case of and arrest or prevention of escape with respect aggravated offences, serious crimes, self-defense or the defense of others based ๐ท general prevention of harm. The United States of America exemplifies this. However, there are other countries which do not have clear, legal provisions on this matter. Although they confer power upon state officials to use force leading to death in specific cases, such as self- defense or the defense of others for preventive purposes. Thailand falls into the latter category. It is ostensible that use of force leading to death in the process of arresting a person impinges greatly upon the right to life and property, as well as the freedoms of the population. Therefore, it is necessary to have concrete measures to control and serenities such action with a view to preventing abuses by state authorities.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29811
ISBN: 9745689637
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Montri_ji_front.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_ch1.pdf4.51 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_ch2.pdf9.48 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_ch3.pdf28.82 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_ch4.pdf24.17 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_ch5.pdf6.81 MBAdobe PDFView/Open
Montri_ji_back.pdf2.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.