Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29995
Title: การเปรียบเทียบมโนทัศน์ทางจริยธรรมของนักเรียนอนุบาล ที่ได้รับการสอนโดยใช้นิทานและเกม
Other Titles: A Comparison of Moral Concepts of Kindergarten Children Taught by Using Stories and Using Games
Authors: บรรพต พรประเสริฐ
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบมโนทัศน์ทางจริยธรรมของนักเรียนอนุบาลที่ได้รับการสอนโดยใช้นิทานและเกม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นอนุบาลที่ 2 ปีการศึกษา 2530 ของโรงเรียนอนุบาลศรีบำรุง อ.เมือง จังหวัดยะลา จำนวน 40 คน ซึ่งแบ่งเป็นกลุ่มทดลองด้วยวิธีจับคู่คะแนนที่ได้จากการทดสอบมโนทัศน์ทางจริยธรรม แล้วใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายให้กลุ่มทดลองที่ 1 ได้รับการสอนโดยใช้นิทาน และกลุ่มทดลองที่ 2 ได้รับการสอนโดยใช้เกม กลุ่มทดลองทั้งสองกลุ่มได้รับการสอนจริยธรรม 6 เรื่อง คือ ความซื่อสัตย์ ความรับผิดชอบ ความมีระเบียบวินัย ความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ ความสามัคคี และความเมตตา กรุณา ผู้วิจัยนำแบบวัดมโนทัศน์ทางจริยธรรมแต่ละเรื่องมาทดสอบหลังสอนทันที และต่อมาอีก 2 สัปดาห์ทดสอบอีกครั้ง เพื่อเปรียบเทียบมโนทัศน์ทางจริยธรรมและความคงทนในการเรียน นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ความแตกต่างของคะแนนมโนทัศน์ทางจริยธรรมโดยการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า (1) นักเรียนอนุบาลที่ได้รับการสอนโดยใช้นิทานและเกมแล้วมีมโนทัศน์ทางจริยธรรมทั้ง 6 เรื่องสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (2) มโนทัศน์ทางจริยธรรมของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้นิทานกับการสอนโดยใช้เกมไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (3) การสอนโดยใช้นิทานและเกมทำให้นักเรียนอนุบาลมีความคงทนในการเรียนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of the research was to compare the moral concepts of kindergarten children taught by stories and games. The experiment was conducted by using 40 the second level kindergarten children of Anuban Sribamrung School, Yala Province. The kindergarten children were divided into two experimental groups and were matched by pair according to the pre-test scores. The first experimental group was taught by using stories. The second experimental group was taught by using games. The moral concepts which were taught by using stories and games namely ; honesty, responsibility, discipline, generosity, unity, kindness. After the treatment, both groups were tested and retested 2 weeks after the first test for the comparison of moral concepts and learning retention. The data were then analyzed by mean of t-test. The results of this study indicated that (1) after the treatment, both groups had the mean scores of post-test and the mean scores of pre-test are significantly different at the .05 level. (2) The moral concepts of kindergarten children taught by using stories and games are not significantly different at the .05 level. (3) The learning retention of kindergarten children taught by using stories and games are not significantly different at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29995
ISBN: 9745691038
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bunpot_po_front.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_ch1.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_ch2.pdf21.05 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_ch3.pdf5.65 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_ch4.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_ch5.pdf4.66 MBAdobe PDFView/Open
Bunpot_po_back.pdf81.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.