Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30576
Title: เครื่องแก้ตัวประกอบกำลังแบบ 3 เฟสสำหรับโหลดเรียงกระแส
Other Titles: A three-phase power factor corrector for rectifier load
Authors: ธีรพล เดโชเกียรติถวัลย์
Advisors: โคทม อารียา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้กล่าวถึงการออกแบบสร้างและทดสอบเครื่องแก้ตัวประกอบกำลังแบบ 3 เฟส สำหรับโหลด เรียงกระแส เพื่อให้กระแสของสายกำลังมีรูปคลื่นใกล้เคียงไซน์ที่มีเฟสตรงกับแรงดันสายกำลัง ซึ่งมีผลทำให้ตัวประกอบกำลังมีค่าใกล้เคียงหนึ่ง เครื่องแก้ตัวประกอบด้วยตัวเก็บประจุซึ่งมีพลังงานสะสมอยู่ ตัวเหนี่ยวนำ และสวิตช์กำลัง เครื่องแก้ตัวประกอบกำลังจะเป็นตัวจัดแจงกำลังไฟฟ้ารีแอกตีฟให้กับโหลด ตราบใดที่แรงดันตกคร่อมตัวเก็บประจุมีค่าสูงพอคือสูงกว่าค่ายอดของแรงดันสายกำลัง การตัดต่อสวิตช์จะสามารถควบคุมรูปคลื่นกระแสของสายกำลังให้เป็นไซน์คำสั่งที่ใช้กำหนดแอมพลิจูดของกระแสสายกำลังได้มาจากการเปรียบเทียบแรงดันตัวเก็บประจุของวงจรแก้ตัวประกอบกำลังกับแรงดันอ้างอิง ทั้งนี้เพื่อการคงค่าแรงดันตัวเก็บประจุ วงจรแก้ตัวประกอบกำลังที่สร้างได้นำไปทดสอบกับวงจรเรียงกระแส 3 เฟสซึ่งกำลังที่โหลดมีค่าประมาณ 850 W กำลังสูญเสียในวงจรแก้ตัวประกอบกำลังมีค่าประมาณ 6% ของกำลังด้านเข้า วงจรแก้ตัวประกอบกำลังได้ช่วยลดอัตราการเพี้ยนรวมจาก 19.9% เป็น 2.9%.
Other Abstract: This thesis presents the design, construction and testing of a three-phase power factor corrector for rectifier load. This circuit supplies reactive power to the load and consists of a capacitor to store energy, inductors and power switches. It the capacitor voltage is higher than the amplitude of the phase voltage, the inductor current waveform can be controlled by controlling the switches. The current feedback aims at achieving sinusoidal line current which is in phase with phase voltage so that the power factor is nearly unity. A voltage feedback is used to regulate the capacitor voltage. The power factor corrector was found to be about 6% of the input power. The use of the corrector resulted in improving the THD from 19.9% to 2.9%.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30576
ISBN: 9746355651
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Teerapon_da_front.pdf706.28 kBAdobe PDFView/Open
Teerapon_da_ch1.pdf404.66 kBAdobe PDFView/Open
Teerapon_da_ch2.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open
Teerapon_da_ch3.pdf868.6 kBAdobe PDFView/Open
Teerapon_da_ch4.pdf301.48 kBAdobe PDFView/Open
Teerapon_da_back.pdf333.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.