Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31014
Title: การศึกษาการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวัน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษา กรุงเทพมหานคร
Other Titles: A study of accident prevention in daily life of prathom suksa six students in schools under the jurisdiction of the Office of Bangkok Primary Education
Authors: อัญชลี เนตรสุวรรณ
Advisors: เอมอัชฌา วัฒนบุรานนท์
พัชรา กาญจนารัณย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร ตามตัวแปรเพศ กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร จำนวน 450 คน (ชาย 238 คน หญิง 212 คน) จาก 38 โรงเรียน การเก็บรวบรวมข้อมูลใช้แบบทดสอบความรู้ แบบสอบถามทัศนคติและการปฏิบัติเกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวัน ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง โดยได้แบบสอบถามกลับคืนมา 390 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 86.67 จากนั้นผู้วิจัยได้นำข้อมูลมาวิเคราะห์ หาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า “ที” (t-test) เพื่อหาความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. ความรู้เกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันของนักเรียนอยู่ในระดับปานกลาง นักเรียนชายและนักเรียนหญิงมีความรู้เกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวัน ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ทัศนคติเกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันของนักเรียนอยู่ในระดับดี นักเรียนชายและนักเรียนหญิงมีทัศนคติเกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. การปฏิบัติเกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันของนักเรียนอยู่ในระดับดี นักเรียนชายและนักเรียนหญิงมีการปฏิบัติเกี่ยวกับการป้องกันอุบัติเหตุในชีวิตประจำวันแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to study and compare the accident prevention in daily life of prathom suksa six students in schools under the Jurisdiction of the Office of Bangkok Primary Education on variable of gender. The subjects were 390 prathom suksa six students from 38 schools under the Jurisdiction of the Office of Bangkok Primary Education. The constructed questionnaires were sent to 450 students, but only 390 questionnaires, accounted for 86.67 percent were returned. The data were then analyzed to obtain percentages, means and standard deviations. A t-test method was also applied to determine the statistically significant differences at the .05 level. The results revealed as follows: 1. Students' knowledge concerning the accident prevention in daily life as a whole was at a moderate level. There were no statistically significant differences at the .05 level between the knowledge of males and females concerning the accident prevention in daily life. 2. Students' attitudes concerning the accident prevention as a whole were at a good level. There were no statistically significant differences at the .05 level between the attitudes of males and females concerning the accident prevention in daily life. 3. Students' pratices concerning the accident prevention as a whole were at a good level. There were statistically significant differences at the .05 level between the practices of males and females concerning the accident prevention in daily life.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31014
ISBN: 9746321161
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anchalee_na_front.pdf901.51 kBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_ch1.pdf524.43 kBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_ch2.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_ch3.pdf723.55 kBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_ch4.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_ch5.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open
Anchalee_na_back.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.