Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31024
Title: ลักษณะของอุบัติเหตุการจราจรบนทางด่วนเฉลิมมหานคร
Other Titles: The characteristics of traffic accidents of the Chalerm Maha Nakhon Expressway
Authors: ผจงลักษณ์ โกสุจริต
Advisors: สุวัฒนา สุวรรณเขตนิคม
ครรชิต ผิวนวล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อศึกษา (1) ลักษณะของอุบัติเหตุการจราจรบนทางด่วนเฉลิมมหานคร (2) ความสัมพันธ์ระหว่างลักษณะผู้ขับขี่ ลักษณะรถ ลักษณะถนนและสภาพแวดล้อมกับลักษณะอุบัติเหตุ และ (3) ความเห็นเห็นของพนักงานกู้ภัยเกี่ยวกับสาเหตุและแนวทางแก้ไข ปัญหาอุบัติเหตุการจราจรบนทางด่วน โดยใช้ข้อมูลจากรายงานอุบัติเหตุที่เกิดขึ้นระหว่างปี พ.ศ. 2527-2529 จำนวน 1,003 ราย และจากการสัมภาษณ์พนักงานกู้ภัยจำนวน 19 คน การวิเคราะห์ข้อมูล การแจกแจงความถี่ การทดสอบค่าไคสแควร์ และค่าสัมประสิทธิ์ความสัมพันธ์แบบของ Cramer ผลการวิจัย1. อุบัติเหตุการจราจรบนทางด่วนส่วนใหญ่เกิดขึ้นใน 4 ลักษณะคือ ชนท้าย เสียหลัก ชนขอบทางหรือถาวรวัตถุข้างทางด้านขวา เสียหลักตกถนนชนขอบทางหรือถาวรวัตถุข้างทางด้านซ้าย และชนตู้เก็บค่าผ่านทางวัตถุที่อยู่หน้าหรือหลังตู้เก็นค่าผ่านทาง2. อายุของผู้ขับขี่ ชนิดของรถ ตำแหน่งที่เกิดเหตุ สภาพอากาศ สภาพผิวการจราจรและลักษณะแนวทางจราจรมีความสัมพันธ์กับลักษณะการชนอย่างมีนัยสำคัญ ตำแหน่งที่เกิดเหตุ สภาพอากาศ สภาพผิวการจราจร ลักษณะแนวทางจราจรและลักษณะการชนมีความสัมพันธ์กับลักษณะความรุนแรงของอุบัติเหตุอย่างมีนัยสำคัญ3. พนักงานกู้ภัยมีความเห็นว่า อุบัติเหตุบนทางด่วนส่วนใหญ่ เกิดจากผู้ขับขี่ไม่ปฏิบัติตามกฎจราจร และความบกพร่องของผู้ขับขี่ การปรับปรุงแก้ไขเพื่อให้อุบัติเหตุการจราจรบนทางด่วนลดน้อยลงควรใช้มาตรการทางกฎหมาย
Other Abstract: The purposes of this research were (1) to study the characteristics of traffic accidents on the Chalerm Maha Nakorn Expressway, (2) to study the relationships between the accident characters and the characteristics of drivers, vehicles, road and environment, (3) to study rescue workers' opinions about causes of the accidents and strategies for improvement. The data were collected from interviewing 19 rescue workers and reports of 1,003 accident data during 2527-2529 B.E .. Frequency distribution, Chi square test and Cramer's V Coefficients were used to analyse the data. Findings: - l. Most traffic accidents on the Expressway were rear-end, out of control on right carriageway, out of control on left carriageway and collision with toll booths. 2. Driver's Age, vehicle Type, accident location, weather conditions, road conditions and road character were significantly correlated with collision Types. Also, there were significant relationships between the severity of accident and accident location, weather conditions, road conditions, road character and collision Types. 3. From rescue workers' opinion, most traffic accidents resulted from violating the traffic's rules and improper driving of the drivers. The rescue workers believed that the accidents can be reduced through strengthen the law enforcement.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิจัยการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31024
ISBN: 9745679569
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pajonglak_go_front.pdf733.07 kBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_ch1.pdf976.76 kBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_ch2.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_ch3.pdf515.8 kBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_ch4.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_ch5.pdf994.79 kBAdobe PDFView/Open
Pajonglak_go_back.pdf1.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.