Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31138
Title: พัฒนาการและแนวโน้มของอุตสาหกรรมสื่อมวลชน : การวิเคราะห์บริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน)
Other Titles: The Development and trends of media industry : an analysis of the Manager Group
Authors: อัญชิสา พานิชศิริ
Advisors: วิภา อุตมฉันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2538
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาถึงประวัติความเป็นมา พัฒนาการ สภาพการดำเนินธุรกิจและการขยายธุรกิจของบริษัท ผู้จัดการ (มหาชน) ตั้งแต่เริ่มต้นจวบจนปัจจุบัน ตลอดจนศึกษาทิศทางและแนวโน้มของบริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) ผลการวิจัยพบว่า บริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) มีรากฐานเดิมมาจากองค์กรขนาดเล็กที่มีผู้ก่อตั้งเพียงไม่กี่คน เพื่อดำเนินธุรกิจสิ่งพิมพ์ ต่อมาบริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) ได้ขยายธุรกิจทั้งทางด้านสิ่งพิมพ์และธุรกิจที่เกี่ยวเนื่องกับสิ่งพิมพ์ การดำเนินงานขององค์กรได้พัฒนาและเป็นระบบมากขึ้นเรื่อยๆ ประกอบด้วยผู้ร่วมงานจำนวนมาก ซึ่งถูกจัดแบ่งออกโดยระบบการแบ่งงานกันทำ และพบว่า บริษัทผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) เป็นองค์กรทางสังคมองค์กรหนึ่งที่อยู่ภายใต้ระบบสังคมโดยรวม ดังนั้นจึงไม่สามารถดำเนินงานโดยอิสระด้วยตัวองค์กรเอง แต่จะมีปฏิสัมพันธ์กับมิติทางเศรษฐกิจ สังคม การเมือง และเทคโนโลยี อย่างไม่สามารถหลีกเลี่ยงได้ พัฒนาการของบริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) เกิดขึ้นจากปัจจัยส่งเสริม 2 ลักษณะคือปัจจัยที่เป็นผลมาจากสภาพภายในองค์กรเอง และปัจจัยที่มาจากสภาพแวดล้อมภายนอก ซึ่งปัจจัยทั้งสองมีลักษณะเกื้อหนุนซึ่งกันและกัน และปรับเปลี่ยนไปตามสภาวะทางเศรษฐกิจ สังคม การเมือง และเทคโนโลยีในแต่ละช่วงเวลา ส่งผลให้บริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) ต้องปรับตัวให้เข้ากับการเปลี่ยนแปลงตามสภาพแวดล้อมทั้งภายในและภายนอกทั้งนี้เพื่อที่จะดำรง "ดุลยภาพโดยรวม" ขององค์กรไว้ ในปัจจุบัน บริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) ได้ขยายตัวอย่างรวดเร็ว โดยมีปัจจัยการเติบโตทางเศรษฐกิจเป็นแรงผลักดันสำคัญ และมีการเติบโตอย่างต่อเนื่องจนมีลักษณะการผลิตเข้าสู่ "อุตสาหกรรมสื่อมวลชน" ดังนั้นแนวโน้มของบริษัท ผู้จัดการ จำกัด (มหาชน) จะมีทิศทางที่สอดคล้องกับสภาพเศรษฐกิจ สังคม การเมือง และเทคโนโลยี โดยที่การเติบโตและขยายธุรกิจจะครอบคลุมกว้างขวางทั้งในระดับประเทศ ระดับภูมิภาค และระดับโลก
Other Abstract: The purpose of this study is to investigate the history of development and diversification of business of The Manager Group from the beginning to the present time. It is also intended to determine the directions and the trends which The Manager Group has been following. The finding of this study indicated that The Manager Group originally was a small organization established by a few pioneers on the purpose of operating print media business. Later, The Manager Group expanded to both print media and the related business. The operation of The Manager Group was developed and systematized more and more. That is, The Manager Group has become to be organization with a lot of staff who work together on the principle of specialization and division of labour. It is also found that The Manager Group is one of the social organization which is influenced by society at large. They can't operate independently in isolation from the outside world, but inevitably have to interact with the economic, social, political and technological dimension. The development of The Manager Group has occurred as a result of two contributory factors: intrinsic (arising from the condition within the organization) and extrinsic (determined by the outside environment). There is interplay of these two factors, which vary accordindly to the economic, social, political and technological conditions at the time ; thus causing The Manager Group to adapt to both the intrinsic and extrinsic changes in order to maintain the "overall equilibrium" of the organization. Mainly stimulated by the economic growth, The Manager Group is now rapidly expanding and continually growing. The business is now developing into the form of "Media Industry". Thus, Trends of The Manager Group will conform with economic, social, political and technological environment. The directions of its growth is covering in the level of country, region and global .
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31138
ISBN: 9746315269
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Anchisa_pa_front.pdf734.36 kBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch1.pdf1.14 MBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch2.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch3.pdf584.23 kBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch4.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch5.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_ch6.pdf604.23 kBAdobe PDFView/Open
Anchisa_pa_back.pdf418.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.