Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/3302
Title: การพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาแบบกระจายอำนาจในสถานศึกษา ขั้นพื้นฐานตามแนวทางพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542
Other Titles: A development of model of decentralized education management in basic education schools based on the National Educational Act B.E. 2542
Authors: วิสุทธิ์ วิจิตรพัชราภรณ์
Advisors: ณัฐนิภา คุปรัตน์
ศิริเดช สุชีวะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Siridej.S@chula.ac.th
Subjects: การศึกษา -- การบริหาร
การศึกษาขั้นพื้นฐาน
Issue Date: 2547
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดการศึกษาแบบกระจายอำนาจในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ตามแนวทางพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 โดยใช้รูปแบบการวิจัยเชิงพรรณนา ใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เอกสารการสัมภาษณ์และสอบถามผู้บริหารสถานศึกษา การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติบรรยายเพื่อนำผลมาเป็นข้อมูลในการสร้างรูปแบบและประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ของรูปแบบโดยการสัมมนาผู้ทรงคุณวุฒิ ผลการวิจัย พบว่า รูปแบบการจัดการศึกษาแบบกระจายอำนาจในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ตามแนวทางพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 ประกอบด้วย 3 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 ความนำ ประกอบด้วย แนวคิด หลักการ วัตถุประสงค์และอำนาจหน้าที่ ส่วนที่ 2 องค์ประกอบของรูปแบบและสาระสำคัญของแบบกระจายอำนาจ ประกอบด้วย มิติด้านหน้าที่การจัดการสถานศึกษา ได้แก่ การวางแผน การจัดองค์การ การนำและการควบคุม และมิติด้านภารกิจการบริหารสถานศึกษา ได้แก่ การบริหารวิชาการ การบริหารงบประมาณการบริหารงานบุคคลและการบริหารทั่วไป ส่วนที่ 3 ยุทธศาสตร์การดำเนินงานและเงื่อนไขความสำเร็จ
Other Abstract: This descriptive research study focused on developing a model of decentralized educational management in basic education schools based on the National Education Act B.E. 2542. The research process used in the study comprised 4 procedures which are (1) compilation and analysis of related documents; (2) interview of administrators of schools; (3) data analysis by using the descriptive statistics and application of the result of analysis a model of educational management ; and (4) study of the appropriateness and feasibility of the model by organizing a seminar between eminent persons. The research study found that the model of decentralized educational management in basic education schools based on the National Education Act B.E.2542. could be presented in the 3 following parts: Part (1) - Introduction, which was comprised of concept, principle, purpose of the study and authority; Part (2) - Structure and substance of the decentralization model, which comprised 2 main dimensions: The first dimension emphasized the administrative tasksd of schools in terms of planning, organizing, leading and controlling. The second dimension emphasized the management task of schools in terms of academic management, budget management, personnel management and general management; and Part (3) - Implementation strategies and key success factors.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547
Degree Name: ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาเอก
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/3302
ISBN: 9745312541
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wisut.pdf10.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.