Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34587
Title: การวิเคราะห์เนื้อหาในโฆษณาทางโทรทัศน์ด้านการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม ทางธรรมชาติ
Other Titles: A content analysis in television advertising concerning natural environmental conservation
Authors: อรุณี อารีรักษ์
Advisors: ประศักดิ์ หอมสนิท
อรจรีย์ ณ ตะกั่วทุ่ง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาในโฆษณาทางโทรทัศน์ด้านการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมทางธรรมชาติ ในด้านลักษณะการนำเสนอเนื้อหา ลักษณะเนื้อหาสิ่งแวดล้อม ปัญหาและคุณภาพของสิ่งแวดล้อม วิธีการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม และจุดมุ่งหมายทางการศึกษา ประชากรที่ใช้ในการศึกษา คือ โฆษณาทางโทรทัศน์ด้านการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมทางธรรมชาติ ที่ออกอากาศระหว่างปี พ.ศ. 2534-2536 จำนวน 85 เครื่องผลการวิจัยพบว่า 1. หน่วยงานที่ผลิตโฆษณาทางโทรทัศน์ด้านการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมทางธรรมชาติมากที่สุดคือองค์กรธุรกิจ การนำเสนอเนื้อหาใช้สิ่งแวดล้อมเป็นตัวนำเสนอ เนื้อหาสิ่งแวดล้อมที่นำเสนอมากที่สุดคือ ปัญหาสิ่งแวดล้อมด้านมลพิษ และความเสื่อมโทรมและความร่อยหรอของสภาพแวดล้อมและทรัพยากรธรรมชาติ ปัญหาและคุณภาพของสิ่งแวดล้อมที่นำเสนอมากที่สุดคือ ป่าไม้ และอากาศ วิธีการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมที่ปรากฏในโฆษณา คือ การป้องกัน จุดมุ่งหมายทางการศึกษาที่ปรากฏในโฆษณา คือจุดมุ่งหมายด้านพุทธิพิสัย และจิตพิสัย2. ระดับการเรียนรู้ด้านพุทธิพิสัยที่นำเสนอมีปรากฏทั้ง 6 ชั้น คือ ชั้นความรู้ ชั้นความเข้าใจ ชั้นการนำไปใช้ ชั้นการวิเคราะห์ และชั้นการประเมิน โดยปรากฏชั้นความรู้และชั้นความเข้าใจมากที่สุด 3. ระดับการเรียนรู้ด้านจิตพิสัยที่นำเสนอมีปรากฏทั้ง 5 ชั้น คือ ชั้นการรับ ชั้นการตอบสนอง ชั้นการสร้างค่านิยม ชั้นการจัดระบบค่านิยม และชั้นการกำหนดลักษณะตามค่านิยมโดยปรากฏขั้นการรับมากที่สุด
Other Abstract: The purpose of the study was to analyze the content of television advertisements concerning natural environmental conservation. The content was analyzed in five categories : content presentation, environmental resources content, problem and quality of environmental resources, approach to conserve environmental resources, and educational objectives. The population employed in the study were 85 television advertisements concerning natural environmental conservation broadcasted during 1991-1993.Findings showed that: 1. Most of the advertisements were produced by private sectors. Soft-advertising technique was most utilized in presenting the content. Environmental issues most frequently presented were pollution and the depletion of environmental and natural resources. Problem and quality of environmental resources concerning forest and air were most frequently presented. Prevention was a proposed approach to conserve the environment. Educational objectives found in the content of the advertisements were cognitive and affective domains. 2. All six levels of the cognitive domain were found in the advertisements. There were : knowledge, comprehension, application analysis, synthesis, and evaluation. The first two levels were most frequently presented. 3. All five levels of the affective domain were found. There were receiving, responding, valuing, organization and characterization. Receiving was most frequently presented.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34587
ISBN: 9745839981
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Arunee_ar_front.pdf3.03 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_ch1.pdf4.19 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_ch2.pdf28.04 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_ch3.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_ch4.pdf2.98 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_ch5.pdf4.29 MBAdobe PDFView/Open
Arunee_ar_back.pdf8.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.