Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/38244
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาหลักภาษาไทย "เรื่องคำวิเศษณ์" ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่ใช้วิธีเสนอเนื้อหาแบบอุปนัยและนิรนัย
Other Titles: A comparison of learning achievement in Thai language grammar subject on "adverb" of Mathayom suksa two student learning from compter - assisted instruction lesson using inductive and deductive method
Authors: กมลวรรณ หัตถา
Advisors: สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาหลักภาษาไทย เรื่องคำวิเศษณ์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีการเสนอเนื้อหาแบบอุปนัยและนิรนัย โดยทั้ง 2 บทเรียนได้รับการพัฒนาตามเกณฑ์มาตรฐาน 90/90 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้กกกกกกกกกกกกกกกกกงนี้ได้หาตัวอย่างแบบเจาะจงจากนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนราชวินิตบางแก้ว จังหวัดสมุทรปราการ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2538 นำมาแบ่งแบบช่วงชั้นด้วยเปอร์เซ็นไทล์ แล้วจับฉลากเข้ากลุ่มทดลอง 2 กลุ่ม ๆ ละ 30 คน แต่ละกลุ่มที่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านภาษาไทยสูง กลาง ต่ำ อย่างละ 10 คนเพื่อเป็นตัวแทนที่ดีของกลุ่มประชากร ผลการวิจัยพบว่า ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาหลักภาษาไทย เรื่องคำวิเศษณ์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษปีที่ 2 ที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่ใช้วิธีเสนอเนื้อหาแบบอุปนัยและนิรนัยไม่แตกต่างกัน
Other Abstract: The purpose of this research was to study a comparison of learning achievement in Thai language grammar subject on “adverb” of mathayom suksa two students learning from computer-assisted instruction lesson using inductive and deductive method. The two method were developed on the basis 90/90 criterion. The samples selected by purposive sampling from mathayom suksa one Ratwinit Bangkaeo School, Changwat Samutprakan, Semester 2, 2538 and stralified sampling with percential for a good target population. Sixty Students with high medium and low learning achievement in Thai language were randomly selected and assigned into two groups. The resulalt of this research was found that : The result of a comparison of learning achievement in Thai language grammar subject on “adverb” of mathayom suksa two students learning from computer-assisted instruction lesson using inductive and deductive method had no significant difference.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/38244
ISBN: 9746334441
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kamonwon_ha_front.pdf3.48 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_ch1.pdf6.14 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_ch2.pdf18.36 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_ch3.pdf4.45 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_ch4.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_ch5.pdf3 MBAdobe PDFView/Open
Kamonwon_ha_back.pdf88.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.