Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41449
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อุบลวรรณ เปรมศรีรัตน์ | - |
dc.contributor.author | ธัญญพัฒน์ จองศิริวัฒน์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2014-03-19T10:43:28Z | - |
dc.date.available | 2014-03-19T10:43:28Z | - |
dc.date.issued | 2549 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41449 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทของอุทยานการเรียนรู้ในการสื่อสารเพื่อการส่งเสริมการศึกษาของเยาวชนไทย ซึ่งแบ่งการวิจัยออกเป็น 2 ส่วน คือ การวิจัยเชิงคุณภาพ ใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก กลุ่มตัวอย่าง คือ เจ้าหน้าที่ของอุทยานการเรียนรู้ จำนวนทั้งสิ้น 11 คน และการวิจัยเชิงปริมาณ กลุ่มตัวอย่าง คือ เยาวชนที่เป็นสมาชิกของอุทยานการเรียนรู้จำนวนทั้งสิ้น 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ซึ่งประมวลผลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for Windows ผลการวิจัยพบว่า 1.อุทยานการเรียนรู้มีบทบาทสำคัญในการส่งเสริมการศึกษาของเยาวชนไทย เป็นการศึกษาแนวทางเลือกที่มุ่งปลูกฝังให้เยาวชนรักการอ่าน การแสวงหาความรู้ และการเรียนรู้อย่างสร้างสรรค์ 2.กลวิธีการสื่อสารที่ใช้จะคำนึงถึงกลุ่มเป้าหมายเป็นหลักโดยดูตามความสนใจ สอดแทรกความรู้ผ่านสื่อมัลติมีเดียและกิจกรรม รวมถึงการใช้สื่อประชาสัมพันธ์ 3.ปัจจัยที่สนับสนุนการสื่อสารของอุทยานการเรียนรู้ คือ ได้รับการสนับสนุนจากภาครัฐและภาคเอกชนที่เล็งเห็นความสำคัญของการศึกษา สถานที่ตั้ง การตกแต่งภายใน สื่อมัลติมีเดียที่ทันสมัย และกิจกรรมที่หลากหลาย 4.ปัญหาและอุปสรรค คือ จำนวนของอุทยานการเรียนรู้ที่มีเพียง 2 แห่งในประเทศไทย พื้นที่การให้บริการและทรัพยากรสารสนเทศไม่เพียงพอต่อความต้องการของผู้ใช้บริการ และขาดความต่อเนื่องในการประชาสัมพันธ์ 5.เยาวชนได้รับประโยชน์และมีความพึงพอใจจากการใช้บริการอุทยานการเรียนรู้อยู่ในระดับสูง ซึ่งส่วนใหญ่ได้รับประโยชน์และมีความพึงพอใจในด้านการใช้เวลาว่างให้เป็นประโยชน์มากที่สุด | - |
dc.description.abstractalternative | The objectives of this research are to investigate the role of Thailand Knowledge Park in communication to promote thai youth education. The methodology used in this research was composed of qualitative research which was conducted by In-depth interview of 11 officials, and quantitative research which was used to collect the data from a total of 400 youth who were member of Thailand Knowledge Park by questionnaires. Frequency, percentage and mean were used to analyze in the statistical procedure. Statistical Package for the Social Sciences for Windows (SPSS for Windows) Programme was employed for data processing. The results of the research were as follows: 1. Thailand Knowledge Park has significant role to promote Thai youth education. The purpose of this alternative education is to motivate Thai youth to learn in a creative way and also encourage them to discover new aspects of knowledge. 2. Communication methods are mainly concerned about the interests of those target groups by providing educational messages from multimedia and activities including public relations media. 3. The successful factors of Thailand Knowledge Park in order to facilitate its communication are supporting from both public and private organizations, location, internal decoration, new multimedia and using various activities. 4. The Problems and obstacles involve in the number of Thailand Knowledge park are only two in Thailand, In addition, providing customer service and information resource. 5. Youth’s used and gratifications are at high level in term of using the free time as useful as they can. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.1465 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.title | บทบาทของอุทยานการเรียนรู้ในการสื่อสารเพื่อส่งเสริมการศึกษาของเยาวชนไทย | en_US |
dc.title.alternative | The role of Thailand knowledge park in communication to promote Thai youth education | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | นิเทศศาสตรพัฒนาการ | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2006.1465 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Thanyapat_jo_front.pdf | 1.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_ch1.pdf | 2.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_ch2.pdf | 7.16 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_ch3.pdf | 1.55 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_ch4.pdf | 5.93 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_ch5.pdf | 3.43 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Thanyapat_jo_back.pdf | 2.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.