Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41845
Title: | Reservation system improvement for hotel industry |
Other Titles: | การปรับปรุงระบบการจองห้องพักสำหรับอุตสาหกรรมโรงแรม |
Authors: | Panurak Ngamchitrungruang |
Advisors: | Parames Chutima |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | The objective of this study is primarily to create the improvement of reservation system for hotel industry. The chosen hotel as a case study is situated in the heart of Bangkok, Thailand. From the beginning, this hotel is solely run by a well-known Thai family which makes it very unique if compare to other hotels in Thailand. In this study with the researcher’s intention to solve some problems in the old system, the concept of shop-floor control system from manufacturing industry is brought and adopted for the benefit of hotel reservation system. Following to the use of old system, not only there has been a higher cancellation rate than estimated, but also the lack of technical knowledge and skills among the hotel’s personnel on how to properly use computer based-system to book a room leading to the hotel’s overbooking was easily seen. Applying the new system will add more available access for customers to make a reservation through the internet. At the first step of this study, practical and constructive information is collected from any available sources such as journals, articles, researches, statistics data using as a case study of the hotel, interview some hotel’s seniors and executive board. Subsequently, the present hotel’s status and situation are analysed. It can be said that all of these are useful indicators to point out correctly and precisely the central problems of hotel reservation system. In the next stage, researcher creates the new model of room booking by referring to the computer based-system which mainly support hotel’s reservation as well as helpfully build many projects of training skill and personnel development in hotel’s reservation department. It creates some expertise and familiarity with the new system among hotel’s staffs leading to the correction of using the system. Researcher also scopes the responsibility and details in every position in the department, together with utilises the new technology. Furthermore, clear standard and guideline for the employee in this department are set to reduce the work duplication and state the same work direction. In order to decrease the high cancellation rate, researcher develops the penalty policies both in the form of charge and deposit with an intention to propose it to the executive board to put into real practice. Last but not least, researcher also adds more available channels for online reservation system aiming to increase sale volume. The outcome from this study has increased effective ability of room management among hotel reservation staffs. With the average of 7 per cent in the reduction of cancellation rate which means more rooms can be served to customers, as a result, it can boost higher sale volume valued about more than THB 3 millions per year. In addition, there is a higher occupancy rate up to 6 per cent or about 500 rooms per year if calculate in numbers of rooms. It can also increase the customer satisfaction in a high proportion if compare to before and after the improvement of the system. |
Other Abstract: | จุดประสงค์หลักของงานวิจัยนี้ได้จัดทำขึ้นเพื่อปรับปรุงระบบการจองห้องพักของอุตสาหกรรมโรงแรม โดยใช้โรงแรมขนาดกลางแห่งหนึ่งใจกลางกรุงเทพมหานครในประเทศไทย ซึ่งบริหารงานแบบครอบครัวเป็นกรณีศึกษา การศึกษานี้ได้นำแนวคิดระบบควบคุมการปฏิบัติการในอุตสาหกรรมโรงงาน (shop-floor control system) มาประยุกต์ใช้กับระบบปฏิบัติการๆจองห้องพักของอุตสาหกรรมโรงแรม เพื่อขจัดปัญหาต่างๆ ดังนี้คือ ยอดการขอยกเลิกการจองห้องพักสูงเกินกว่าที่พึงควร, การที่พนักงานรับจองห้องพักขาดทักษะความรู้ความสามารถในการใช้ระบบฐานข้อมูลทางคอมพิวเตอร์ช่วยในการจองห้องพัก ซึ่งเป็นสาเหตุให้การเกิดปัญหาปริมาณการรับจองห้องพักเกินกว่าที่โรงแรมจะสามารถให้บริการได้, และสุดท้ายเพื่อเพิ่มช่องทางการเข้าถึงแขกที่ต้องการจองห้องพักผ่านทางระบบอินเตอร์เน็ต ขั้นตอนแรกของการศึกษาทางผู้วิจัยได้ทำการเก็บข้อมูลจากแหล่งข้อมูลต่างๆ เช่น วารสารทางวิชาการ, งานวิจัย, ข้อมูลสถิติของทางโรงแรมที่ใช้เป็นกรณีศึกษา, สัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิและผู้บริหารในศาสตร์ที่เกี่ยวข้อง เป็นต้น จากนั้นได้ทำการวิเคราะห์ถึงสถานภาพและสถานการณ์ปัจจุบันของโรงแรม ซึ่งข้อมูลเหล่านี้สามารถบอกถึงปัญหาสำคัญในการรับจองห้องพักที่ทางโรงแรมเผชิญอยู่ได้อย่างถูกต้องและแม่นยำ ต่อจากนั้นทางผู้วิจัยได้สร้างรูปแบบการดำเนินการๆรับจองห้องพักใหม่โดยอิงจากพื้นฐานการใช้ฐานข้อมูลทางคอมพิวเตอร์เป็นระบบสนับสนุนช่วยในการรับจองห้องพักเป็นหลัก สร้างโครงการๆฝึกฝนและพัฒนาบุคลากรในแผนกการรับจองห้องพักให้เชี่ยวชาญและคุ้นเคยกับระบบใหม่ที่นำมาใช้อย่างถูกวิธี จากนั้นทางผู้วิจัยได้จัดสร้างรายละเอียดและขอบข่ายความรับผิดชอบของงานในแต่ละตำแหน่งในแผนกฯให้ควบคู่ไปกับการใช้เทคโนโลยีใหม่ที่ทางโรงแรมได้มีการนำมาใช้ ทั้งนี้ทางผู้วิจัยยังได้จัดสร้างมาตรฐานและขั้นตอนการดำเนินงานของพนักงานในแผนกฯให้มีความชัดเจนมากยิ่งขึ้นเพื่อลดปัญหาการทำงานซ้ำซ้อนและเพื่อให้การทำงานของพนักงานดำเนินไปในทิศทางเดียวกัน ประการสำคัญต่อมาเพื่อลดอัตราการขอยกเลิกการจองห้องพักทางผู้วิจัยได้ริเริ่มพัฒนานโยบายและบทลงโทษโดยการปรับเงิน และให้มีการวางเงินมัดจำ เพื่อแก้ไขปัญหาดังกล่าวฯ และนำเสนอต่อผู้บริหารโรงแรมเพื่อนำไปใช้จริง สุดท้ายทางผู้วิจัยได้จัดทำช่องทางการจองห้องพักผ่านทางระบบอินเตอร์เน็ต เพื่อเพิ่มยอดการขายห้องพักอีกด้วย ผลลัพธ์จากการศึกษานี้สามารถเพิ่มประสิทธิภาพในการบริหารการจัดการห้องพักของพนักงานในแผนกฯ, และเพื่อเพิ่มยอดขายห้องพักของโรงแรม โดยสามารถลดยอดการขอยกเลิกการจองห้องพักได้เกือบ 7 เปอร์เซ็นต์ คิดเป็นมูลค่าในการเพิ่มยอดการขายห้องได้มากกว่า 3 ล้านบาทต่อปี และปริมาณการใช้บริการห้องพักสูงขึ้นกว่า 6 เปอร์เซ็นต์ หรือคิดเป็นจำนวนห้องกว่า 500 ห้องต่อปี ทั้งยังสามารถเพิ่มระดับความพึงพอใจของลูกค้าในการรับจองห้องพักในสัดส่วนที่สูงขึ้นเมื่อเปรียบเทียบก่อนและหลังการปรับปรุงอีกด้วย |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2007 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Engineering Management |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41845 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Panurak_Ng_front.pdf | 2.6 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch1.pdf | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch2.pdf | 6.74 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch3.pdf | 5.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch4.pdf | 12.64 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch5.pdf | 5.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_ch6.pdf | 1.72 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Panurak_Ng_back.pdf | 10.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.