Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42535
Title: Analysis of distortion-induced fatigue crack at the web gap of i-beam in steel bridges
Other Titles: การวิเคราะห์ร้อยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานสะพานเหล็กรูปตัวไอ
Authors: Hung The Dinh
Advisors: Teerapong Senjuntichai
Akhrawat Lenwari
Toshiro Hayashikawa
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Teerapong.S@Chula.ac.th
No information provided
No information provided
Subjects: Steel I-beams
Steel, Structural
Bridges
คานเหล็กรูปตัวไอ
โครงสร้างเหล็กกล้า
สะพาน
Issue Date: 2012
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Distortion-induced fatigue cracking has occurred in many types of steel bridge structures, especially the welded structures where high local stresses exist. However, out-of-plane distortion-induced stresses have not been fully considered in the AASHTO design specifications. This research studies the behavior around web-gap of I-beam in steel bridges under cyclic loading and applies the linear elastic fracture mechanics concepts for prediction of fatigue cracking behavior. Besides, effects of various parameters on the distortion-induced fatigue cracking behavior are considered experimentally and numerically. The results show that finite element modeling with SED criterion is applicable for the crack path prediction. In addition, mode I and mode III affected the fatigue crack direction and fatigue crack growth rate.
Other Abstract: รอยร้าวล้าเนื่องจากการบิดเกิดขึ้นกับโครงสร้างสะพานเหล็กหลายประเภทโดยเฉพาะโครงสร้างที่มีการเชื่อมเนื่องจากหน่วยแรงเฉพาะที่ที่สูงบริเวณรอยเชื่อม อย่างไรก็ตามข้อกำหนดการออกแบบของ AASHTO ยังไม่ได้มีรายละเอียดในการพิจารณาหน่วยแรงภายใต้การบิดนอกระนาบ งานวิจัยนี้ศึกษาพฤติกรรมรอยร้าวบริเวณช่องว่างของแผ่นเอวของคานเหล็กรูปตัวไอภายใต้แรงกระทำเป็นรอบและประยุกต์ใช้แนวคิดกลศาสตร์การแตกร้าวยืดหยุ่นเชิงเส้นในการทำนายพฤติกรรม และศึกษาผลกระทบของตัวแปรต่าง ๆ จากการทดสอบและวิเคราะห์ โดยจากผลการศึกษาพบว่า แบบจำลองไฟไนต์เอลิเมนต์ที่ใช้เกณฑ์ SED สามารถนำมาประยุกต์ใช้ทำนายการเติบโตของรอยร้าวได้ นอกจากนั้นโหมด 1 และ 3 มีผลต่อทิศทางและอัตราการเติบโตของรอยร้าว
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2012
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Civil Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42535
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hung_th.pdf10.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.