Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42981
Title: | ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณที่มีต่อพฤติกรรมการบริโภคที่ยั่งยืนของนักเรียนมัธยมศึกษา |
Other Titles: | EFFECTS OF ORGANIZING LEARNING ACTIVITIES BY USING CRITICAL THINKING PROCESS ON SUSTAINABLE CONSUMPTION BEHAVIORS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS |
Authors: | ศิรเมศร์ ศิริศักดิ์ธนากุล |
Advisors: | วลัย อิศรางกูร ณ อยุธยา |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | p_walai@hotmail.com |
Subjects: | กิจกรรมการเรียนการสอน ความคิดอย่างมีวิจารณญาณในเด็ก Activity programs in education Critical thinking in children |
Issue Date: | 2556 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคที่ยั่งยืน ของนักเรียนมัธยมศึกษา ที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณกลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีอยุธยา ในพระอุปถัมภ์ฯ จำนวน 100 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลองจำนวน 50 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 50 คน เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ใช้เวลาในการทดลอง 36 คาบ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสำรวจพฤติกรรมการบริโภคที่ยั่งยืน วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ความถี่การวิเคราะห์เนื้อหาและเปรียบเทียบผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า1)นักเรียนกลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีคะแนนพฤติกรรมการบริโภคที่ยั่งยืนสูงขึ้นหลังจากได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2)นักเรียนกลุ่มทดลอง ที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้กระบวนการคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีคะแนนพฤติกรรมการบริโภคที่ยั่งยืนสูงกว่านักเรียนกลุ่มที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The research study aimed to investigate sustainable consumption behaviors of secondary school students participating in critical thinking learning activities. The samples were 100 students in grade 7 in Sri Ayudhya School which were divided into the experimental group (n=50) and the control group (n=50). Thirty six-period lesson plans for critical thinking learning activities was the experimental instruments and the survey form of sustainable consumption behavior was the data collecting instrument. The data were analyzed by arithmetic mean, standard deviation, frequency and content analysis and compared the data by t-test The results revealed that 1) the students in the experimental group participating in critical thinking activities had post-scores on sustainable consumption behaviors higher than pre-scores at the significant level of .05. 2) the students in the experimental group participating in critical thinking activities had higher scores on sustainable consumption behaviors than those in the control group at the significant level of .05. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสอนสังคมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42981 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.451 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2013.451 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5483438727.pdf | 3.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.