Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/444
Title: | ผลของการจัดกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา ที่มีต่อการคิดอย่างมีวิจารณญาณและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย กรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Effects of organizing community of philosophical inquiry activity on critical thinking and science learning achievement of the upper secondary school students, Bangkok Metropolis |
Authors: | พิรุณ ศิริศักดิ์, 2520- |
Advisors: | อลิศรา ชูชาติ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ |
Advisor's Email: | Alisara.C@chula.ac.th |
Subjects: | วิทยาศาสตร์--การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) ความคิดอย่างมีวิจารณญาณ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน นักเรียนมัธยมศึกษา |
Issue Date: | 2547 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายระหว่างก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา 2) เพื่อเปรียบเทียบการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่เข้าร่วมกับนักเรียนที่ไม่ได้เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา 3) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายที่เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา 4) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายที่เข้าร่วมกับนักเรียนที่ไม่ได้เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ปีการศึกษา 2547 โรงเรียนราชินีบน กรุงเทพมหานคร แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลอง เป็นนักเรียนที่เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา จำนวน 30 คน และกลุ่มเปรียบเทียบเป็นนักเรียนที่ไม่ได้เข้าร่วมกิจกรรมชุมชนแห่งการสืบสอบเชิงปรัชญา จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) แบบวัดการคิดอย่างมีวิจารณญาณ มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.71 และ 2) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ มีค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.61 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติค่าเฉลี่ย ค่าเฉลี่ยร้อยละ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติทดสอบค่าที ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยการคิดอย่างมีวิจารณญาณสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 2. หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยการคิดอย่างมีวิจารณญาณสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยร้อยละของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ คิดเป็นร้อยละ 80 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดคือ ร้อยละ 70 4. หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์สูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 |
Other Abstract: | This study was a quasi-experimental research. The purposes of this study were 1) compare critical thinking of students between before and after participating in community of philosophical inquiry activity 2) to compare critical thinking of students between groups participating and not participating in community of philosophical inquiry activity 3) to study the science learning achievement of students after participating in community of philosophical inquiry activity 4) to compare science learning achievement of students between groups participating and not participating in community of philosophical inquiry activity. The samples were mathayom suksa five students of Rajinibon School, Bangkok at academic year 2004. The samples were divided into two groups with 30 students in each group: an experimental group which was participating in community of philosophical inquiry activity and a comparative group which was not participating in above activity. The research instruments were 1) critical thinking test with reliability at 0.71 and 2) science learning achievement test with reliability at 0.61. The collected data were analyzed by means of arithmetic mean, mean of percentage, standard deviation and t-test. The research findings were summarized as follows: 1. After the experiment, an experimental group had critical thinking score higher than before the experiment at 0.05 level of significance. 2. After the experiment, an experimental group had critical thinking score higher than a comparative group at 0.05 level of significance. 3. After the experiment, an experimental group had the average score of science learning achievement at 80 percent which was higher than the criterion score set at 70 percent. 4. After the experiment, an experimental group had science learning achievement score higher than a comparative group at 0.05 level of significance. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษาวิทยาศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/444 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2004.798 |
ISBN: | 9745311936 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2004.798 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Piroon.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.