Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45016
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | กุณฑลทิพย พานิชภักดิ์ | - |
dc.contributor.author | พีรพล โรจนเวช | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรม | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-04T09:58:56Z | - |
dc.date.available | 2015-09-04T09:58:56Z | - |
dc.date.issued | 2555 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45016 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555 | en_US |
dc.description.abstract | วิกฤตการณ์อุทกภัยปี 2554 ได้สร้างความเสียหายให้กับ ภาคกลาง กรุงเทพฯ และปริมณฑลอย่างมากโดยเฉพาะด้านที่อยู่อาศัย โดยโครงการที่อยู่อาศัยของการเคหะแห่งชาติในพื้นที่ที่ได้รับผลกระทบจากเหตุการณ์อุทกภัยครั้งนี้จำนวน 27 โครงการ โดยมีโครงการบ้านเอื้ออาทรลาดหลุมแก้ว 1 เป็นโครงการบ้านเดี่ยว เป็นโครงการตามแนวราบเพียงโครงการเดียวที่ได้รับผลกระทบอย่างรุนแรง การศึกษามีวัตถุประสงค์คือ 1.เพื่อศึกษาลักษณะเศรษฐกิจ สังคมครัวเรือนผู้อยู่อาศัย 2. เพื่อศึกษาการจัดการที่อยู่อาศัยทั้งก่อนระหว่าง และ หลังเหตุการณ์อุทกภัย 3. เพื่อศึกษาปัญหาการจัดการที่อยู่อาศัยในภาวะอุทกภัย และ 4. เสนอแนะแนวทางการจัดการในอนาคต โดยการสำรวจ สังเกตและสัมภาษณ์ผู้อยู่อาศัย ผู้บริหารโครงการของการเคหะแห่งชาติ และองค์การบริหารส่วนท้องถิ่น การศึกษาพบว่า ผู้อยู่อาศัยส่วนใหญ่เป็นผู้มีรายได้ครัวเรือนไม่เกิน 15,000 บาท มีขนาดครัวเรือน 3-5 คน เข้าอยู่อาศัยในโครงการ 3 – 4 ปี ไม่มีการป้องกันที่อยู่อาศัยก่อนอุทกภัย แต่มีการวางแผนเพื่ออพยพออกจากพื้นที่ ระหว่างเกิดอุทกภัยส่วนใหญ่ร้อยละ 74 โดยอพยพไปยังบ้านญาติและศูนย์อพยพ และไม่อพยพ ร้อยละ 26 การจัดการหลังอุทกภัย ผู้อยู่อาศัยส่วนใหญ่ร้อยละ 94 ทำการซ่อมแซมที่อยู่อาศัยให้มีสภาพเดิม มีเพียงร้อยละ 6 เท่านั้นที่มีการปรับปรุงเพื่อรับมืออุทกภัยในอนาคต หน่วยงานที่ให้ความช่วยเหลือมี 2 หน่วยงานหลักคือ การเคหะแห่งชาติและเทศบาลตำบลระแหง ก่อนอุทกภัยการเคหะแห่งชาติได้ช่วยยกมิเตอร์ไฟฟ้าในโครงการให้พ้นระดับน้ำ เทศบาลตำบลระแหงทำคันดินกั้นแม่น้ำในพื้นที่รับผิดชอบ ระหว่างอุทกภัยทั้งสองหน่วยงานจัดทำศูนย์อพยพและประสานงานขอความช่วยเหลือด้านอาหารจากหน่วยงานอี่น ๆ หลังอุทกภัย การเคหะแห่ชาติทำความสะอาดใหญ่และซ่อมแซมบ่อบำบัดน้ำเสียภายในโครงการ เทศบาลตำบลระแหงสำรวจความเสียหายด้านที่อยู่อาศัยเพื่อจ่ายเงินเยียวยาให้ผู้ได้รับผลกระทบ ปัญหาการจัดการ 1.ด้านผู้อยู่อาศัยไม่ทราบว่าควรจะทำอย่างไร ควรเชื่อหน่วยงานใดและขาดแคลนทุนทรัพย์ 2.ด้านหน่วยงานที่เกี่ยวข้องไม่มีการวางแผนล่วงหน้าและทำงานซ้ำซ้อนกัน ข้อเสนอแนะสำหรับผู้อยู่อาศัย ด้านกายภาพ ควรแยกระบบไฟฟ้าเป็น 2 ชั้น เตรียมการเรื่องชั้นวางของแบบถอดประกอบได้และเตรียมส้วมฉุกเฉิน ผู้อยู่อาศัยควรทำบันทึกรายการทรัพย์สินและเหตุการณ์ที่เกิดขึ้นทั้งหมดเพื่อเป็นหลักฐานในการขอรับเงินเยียวยา หน่วยงานที่เกี่ยวข้องควรทำแผนการจัดการที่อยู่อาศัยในภาวะอุทกภัยร่วมกับประชาชนในพื้นที่และหน่วยงานที่เกี่ยวข้อง ควรจัดเตรียมศูนย์อพยพโดยประสานงานกับหน่วยงานราชการและศาสนสถาน | en_US |
dc.description.abstractalternative | Thailand’s flood in 2011 caused serious damage to both central Bangkok and nearby suburban areas, especially in terms of accommodation. Among the housing projects under the supervision of Thailand’s National Housing Authority, 27 projects were affected by this flood, especially the Eua-Arthorn Lat Lum Kaew 1 housing project which was the only low rise residential building, being the hardest hit. Therefore, the purposes of this study are 1). to study ways of living of local residents at Lat Lum Kaew which affected by this flood, 2). to study the housing management of the people living this district just before, during and after the flood, 3). to investigate the problems in housing management among residents in affected areas, and 4). to propose the future development plans which was created by making observations and interviews with local residents, executives from the National Housing Authority and municipal officials. According to the findings of this study, it reveals that most local residents of flood affected areas were families of 3 to 5 people who have been living in the housing project for 3 to 4 years and have a monthly income of less than 15,000 baht. None of these residents had taken any precautionary measures for flood prevention but had managed to evacuate successfully from their residences during the flood, with 74% moving in with relatives or evacuating to emergency operation centers. Only 26% of the residents in flood affected areas refused to leave their homes. In terms of relief efforts after the flood, 94% of residents managed to restore their houses back to its original condition while only 6% saying they had equipped themselves and are ready to cope with future floods. The study also discloses that there were two main government institutions that provided major helps during the flood: the National Housing Authority and Rahaeng Municipality. Before the Flood happened, the National Housing Authority did manage to move the electricity usage meters above the water level while the Rahaeng Municipality prepared earthen flood-barriers for their responsible areas. In addition, during the flood, both organizations had set up emergency evacuation centers as well as operation centers in order to request assistances from other government institutions in control of food delivery. After the flooding subsided, the National Housing Authority conducted a ‘big cleaning day’ and reconstructed the project’s drainage canal while the Rahaeng Municipality investigated the damage and distributed aid to the affected people. In terms of management, it was found that the problem occurs because 1). local residents’ lack of knowledge on how to deal with flooding, where to turn for help, and lack of financial assistance, and 2). most organizations’ lack of precautionary measures and sometimes they performed the same work repeatedly by the same organizations. According to this study, the proposed solutions for local residents are that they should have their electrical system set up for both floors of the house, use removable shelves instead of fixed ones and prepare a portable toilet. Residents should also make a list of their damaged property in order to apply for relief aid and for those organizations involved, they should provide local residents with an emergency plan of what to do during the flood as well as set up local evacuation centers for their communities by coordinating with government and religious sectors. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.1746 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การบรรเทาสาธารณภัย | en_US |
dc.subject | การจัดการภาวะฉุกเฉิน | en_US |
dc.subject | ที่อยู่อาศัย | en_US |
dc.subject | อุทกภัย | en_US |
dc.subject | Disaster relief | en_US |
dc.subject | Emergency management | en_US |
dc.subject | Housing | en_US |
dc.subject | Floods | en_US |
dc.title | การจัดการที่อยู่อาศัยในภาวะอุทกภัย : กรณีศึกษา โครงการบ้านเอื้ออาทรลาดหลุมแก้ว 1 อำเภอลาดหลุมแก้ว จังหวัดปทุมธานี | en_US |
dc.title.alternative | Housing management in response o flood : a case study of Baan Eua-Arthorn Lat Lum Kaew 1 Housing Project, Lat Lum Kaew, Pathum Thani | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การพัฒนาที่อยู่อาศัย | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Kpanitchpakdi@yahoo.com | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2012.1746 | - |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
peerapol_ro.pdf | 5.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.