Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45037
Title: ผลของการสอนวรรณคดีไทยโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ทที่มีต่อความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ การเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: Effects of Thai literature teaching using multi-part strategy on reading comprehension ability, academic essay writing, and Thai literature learning achievement of eighth grade students
Authors: จิรวรรณ อิสระพงศ์ไพศาล
Advisors: สร้อยสน สกลรักษ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Soison.S@Chula.ac.th
Subjects: วรรณคดีไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
การอ่านขั้นมัธยมศึกษา
ความเรียง
Thai literature -- Study and teaching (Secondary)
Academic achievement
Reading (Secondary)
Essays
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบ 1) ความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ การเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่เรียนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ท ก่อนและหลังเรียน 2) ความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ การเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนที่เรียนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ทกับ นักเรียนที่เรียนแบบการสอนปกติ ประชากรคือ นักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2 ในสถานศึกษาขนาดกลาง โรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 12 จังหวัดนครศรีธรรมราช – พัทลุง สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ กลุ่มตัวอย่างได้มาโดยวิธีเลือกแบบเจาะจง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนร่อนพิบูลย์เกียรติวสุนธราภิวัฒก์ จังหวัดนครศรีธรรมราช ปีการศึกษา 2555 จำนวน 2 ห้อง ห้องละ 35 คน โดยสุ่มห้องหนึ่งเป็นกลุ่มทดลองจัดการเรียนการสอนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ท และอีกห้องหนึ่งเป็นกลุ่มควบคุมจัดการเรียนการสอนแบบปกติ ระยะเวลาในการสอน คือ 6 สัปดาห์ แผนการจัดการเรียนรู้ รวม 19 แผน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล ได้แก่ แบบวัดความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ แบบวัดความสามารถในการเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทย วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่ามัชฌิมเลขคณิต (x̅)ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S) และค่าทดสอบค่าที (t - test) ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1)วามสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ การเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และผลสัมฤทธิ์ทาง การเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ท หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2)ความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจ การเขียนเรียงความเชิงวิชาการ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวรรณคดีไทยของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ท สูงกว่านักเรียนที่ได้รับการสอนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3)นักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้กลวิธีมัลติพาร์ทมีพัฒนาการความสามารถในด้านการอ่านและการเขียนดีขึ้นตามลำดับ
Other Abstract: This research aimed to compare 1) reading comprehension ability, academic essay writing ability and Thai literature learning achievement before and after learning using the Multi-Part strategy, 2) reading comprehension ability, academic essay writing ability and Thai literature learning achievement of eighth grade students between groups using the Multi-Part strategy and those with classroom conventional instruction. Population in this research were eighth grade students in The Secondary Educational Service Area Office 12 (Nakhonsithammarat - Phatthalung) under the office of Basic Education Commission of Ministry of Education. The subjects were two classes of lower secondary school students at Ronphibunkeatwasuntaraphiwat in the academic year 2012, gained using purposive sampling strategy, one class was an experimental group with 35 students taught by using the Multi-Part strategy, and the other class was a control group with 35 students taught by using conventional instruction. The instruction duration was 6 weeks which was composed of 19 lesson plans. The research instruments were reading comprehension test, academic essay writing test and Thai literature learning achievement test. The data were analyzed by using arithmetic mean (x ̅), standard deviation (S) and t – test. The research results revealed that : 1) The abilities of reading comprehension, academic essay writing and Thai literature learning achievement of eighth grade students taught using the Multi-Part strategy were significantly higher than before receiving the Multi-Part strategy instruction at a .05 level of significance. 2) The abilities of reading comprehension, academic essay writing and Thai literature learning achievement of eighth grade students taught using the Multi-Part strategy were significantly higher than for those taught using conventional instruction at a .05 level of significance. 3) The students taught by using the Multi-Part strategy had an abilities to progress in reading and writing respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.) --จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45037
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.1759
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2012.1759
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jirawan_it.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.