Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45794
Title: FACTORS ASSOCIATED WITH NUTRITION INFORMATION LABEL READING AMONG STUDENTS IN CHULALONGKORN UNIVERSITY
Other Titles: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการอ่านฉลากโภชนาการของนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Authors: Natapong Sooktowyad
Advisors: Nutta Taneepanichskul
Other author: Chulalongkorn University. College of Public Health Sciences
Advisor's Email: Nutta.T@chula.ac.th,nutta.taneepanichskul@gmail.com
Issue Date: 2014
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The objective of this research was to assess influenced factors related to behavior of reading nutrition information label among undergraduate students in Chulalongkorn University. In this study, 432 students were invited to participate. Proportion to size and simple random sampling was used as sampling method to select participated students. Self-reported questionnaire was accessed students’ knowledge and attitude on nutrition information label including their reading behavior. The study found that most of the participants were male (53.9%) aged between 19-21 years old (73.8%) (mean age 20 years ±1.314). Most of them was studying in second year of bachelor’s degree (38%). For food label around 70% of undergraduate students reported that they always read expiration date before buying food products. However more than 60% of them had fair knowledge and moderate attitude regarding to nutrition information label. Only few of them paid attention of nutrition information label before buying food product while 97.5% of them had poor behavior on reading behavior. This study also found that students’ attitude level on nutrition information label was associated with their reading behavior (fisher exact = 0.01 , p-value < 0.01). In addition, their age was negatively correlated to score of nutrition information reading behavior (r= -0.95 , p-value < 0.05). Finding of this study could be suggested that students should be aware about reading nutrition information. It’s useful for students to choose good products and suitable for themself.
Other Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการอ่านฉลากโภชนาการของนิสิตระดับปริญญาตรี จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยการวิจัยครั้งนี้มีการคัดเลือกกลุ่มตัวแทนของนิสิตจำนวน 432 คน โดยใช้วิธีการเลือกตัวอย่างสุ่มแบบง่ายและเลือกตัวอย่างโดยการแบ่งสัดส่วน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือแบบสอบถามความรู้เกี่ยวกับฉลากโภชนาการ การรับรู้ถึงความสำคัญของปัจจัยของผลิตภัณฑ์อาหาร ทัศนคติเกี่ยวกับประโยชน์ของฉลากโภชนาการ และพฤติกรรมการอ่านฉลากโภชนาการ ผลการศึกษาพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นชาย 53.9% อายุระหว่าง 19-21 ปี 38% ของกลุ่มตัวอย่างศึกษาอยู่ระดับชั้นปีที่ 2 และยังพบว่า 70% ของกลุ่มตัวอย่าง อ่านวันหมดอายุ แต่อย่างไรก็ตาม 60% ของกลุ่มตัวอย่างมีความรู้ และทัศนคติเกี่ยวกับฉลากโภชนาการของนิสิตอยู่ในระดับ ปานกลาง มีเพียงกลุ่มตัวอย่างจำนวนน้อยที่ยังมีความใส่ใจต่อการอ่านฉลากโภชนาการก่อนตัดสินใจเลือกซื้อสินค้า ขณะที่ 97.5%ของกลุ่มตัวอย่างมีพฤติกรรมการอ่านฉลากที่ต่ำ นอกจากนี้ยังพบว่าระดับทัศนะคติเกี่ยวกับฉลากโภชนาการ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการอ่านฉลากโภชนาการอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ (fisher exact = 0.01 , p-value < 0.01 ) ยิ่งไปกว่านั้น อายุมีความสัมพันธ์เชิงลบกับพฤติกรรมการอ่านฉลากโภชนาการ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ (r= -0.95 , p-value < 0.05)โดยสรุปการศึกษาครั้งนี้คือการให้นิสิตควรตระหนักถึงการอ่านฉลากโภชนาการ ซึ่งจะมีประโยชน์ต่อการเลือกสินค้าที่ปลอดภัยและมีประโยชน์ต่อตนเอง
Description: Thesis (M.P.H.)--Chulalongkorn University, 2014
Degree Name: Master of Public Health
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Public Health
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45794
Type: Thesis
Appears in Collections:Pub Health - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5678807053.pdf3.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.