Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46842
Title: การโก่งงอแบบดัด-บิดของคานหน้าตัดเปิดแบบผนังบาง
Other Titles: Flexural-torsional buckling of beams with Thin walled open sections
Authors: สมชาย พัฒนานุภาพ
Advisors: เอกสิทธิ์ ลิ้มสุวรรณ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้เป็นการศึกษาวิธีวิเคราะห์หาค่าแรงโก่งงอวิกฤติของคานหน้าตัด เปิดแบบผนังบาง โดยการพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์ซึ่งใช้วิธีการรวมสติฟเนสโดยตรง จากหลักการของานเสมือนและใช้เทคนิคของไฟไนท์เอเลเมนท์ ที่พัฒนาโดย A.Hasekawa และคณะ เพื่อใช้ในการศึกษาปัญหาเสถียรภาพของคานแบบผนังบางที่มีพฤติกรรมการโก่งงอเป็นแบบเชิงเส้น โดยการสมมติค่าแรงเริ่มต้นให้กระทำกับโครงสร้างแล้วนำไปวิเคราะห์หาค่าแรงภายในที่เกิดขึ้นหลังจากนั้นจะถูกนำไปสร้างเป็นสติฟเนสเรขาคณิต การวิเคราะห์หาค่าเจาะจงโดยวิธีทำซ้ำจะได้ค่าเจาะจงที่น้อยที่สุด ซึ่งจะเป็นค่าตัวคูณประกอบสำหรับหาค่าแรงโก่งงอวิกฤติที่เกิดขึ้น จากตัวอย่างการวิเคราะห์ พบว่า วิธีวิเคราะห์ที่เสนอสามารถให้ผลลัพธ์ที่รวดเร็วและเชื่อถือได้เมื่อเปรียบเทียบกับผลลัพธ์ที่ได้จาการแก้สมการเชิงอนุพันธ์ โดยมีค่าความแตกต่างประมาณ 1-10 เปอร์เซ็นต์ สำหรับกรณีค่าแรงโก่งงอวิกฤติที่เกิดจากผลของน้ำหนักกระทำในระนาบของคาน และมีค่าความแตกต่างต่างประมาณ 1 เปอร์เซ็นต์ สำหรับกรณีหน้าตัดคานรับน้ำหนักตามแนวแกน เพียงอย่างเดียว
Other Abstract: This research represents an analysis method for flexural-torsional buckling of beams with thin walled open sections. A linear buckling computer program has been developed to determine the critical buckling load. The formulation of direct stiffness has been carried out by using the virtual work principal and finite element techniques modified from Hasekawa et al. to study the bifurcation buckling problem. The geometric stiffness was established by assuming initial external forces to obtain the internal force. The eigenvalue problem was solved by the method of inverse iteration the lowest eigenvalue thus obtained a multiplier for the critical load. The results of the analysis are in satisfactory condition and agree well with the closed form solutions of the differential equations. The errors has found to be less that 10 percent for critical loads and less than 1 percents for buckling loads of monosymmetric cross sections due to axial fore.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46842
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somchai_pat_front.pdf11.34 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_pat_ch1.pdf5.43 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_pat_ch2.pdf12.78 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_pat_ch3.pdf7.91 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_pat_ch4.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open
Somchai_pat_back.pdf6.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.