Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46863
Title: ปัจจัยในการตัดสินใจซื้อและขายบ้านมือสองในเขตบางกะปิ
Other Titles: Factors of the decision of the homebuyyers and homesellers for the resale homes in Bangkapi district
Authors: สมถวิล แซ่ลี้
Advisors: มานพ พงศทัต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Manop.B@Chula.ac.th
Subjects: บ้านมือสอง -- ปัจจัยในการเลือกซื้อ
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ปัจจัยการตัดสินใจซื้อและขายบ้านมือสองในเขตบางกะปิและศึกษาพฤติกรรมการซื้อและขายบ้านมือสองในเขตบางกะปิ ตลอดจนทัศนคติ ความพึงพอใจที่มีต่อบ้านมือสอง รูปแบบวิธีการขายบ้านมือสอง ความคาดหวังที่จะซื้อบ้านมือสอง และความพึงพอใจการใช้บริการนายหน้าในอนาคต ในการวิจัยครั้งนี้ได้ส่งแบบสอบถามให้ประชากร ผู้ทำสัญญาซื้อขายบ้านมือสองในเขตบางกะปิ จำนวน 700 ชุด และได้กลับมาสมบูรณ์ถูกต้องนำมาวิเคราะห์ได้ จำนวน 156 ชุด ผลการวิจัย มีสาระสำคัญดังนี้ กลุ่มตัวอย่างผู้ซื้อ และกลุ่มตัวอย่างผู้ขายและซื้อ มีปัจจัยในการตัดสินใจซื้อบ้านมือสองในเขตบางกะปิ เกิดจากความจำเป็นและเงื่อนไขการดำรงชีวิตในระยะเวลานั้น โดยมี อันดับ 1 ทำเลที่ตั้ง อันดับที่ 2 ราคา อันดับที่ 3 การเดินทางสะดวก และอันดับที่ 4 สภาพบ้าน อันดับที่ 5 เข้าอยู่ได้ทันทีและสภาพแวดล้อม โดยเฉพาะกลุ่มตัวอย่างผู้ขายและซื้อบ้านมือสองในเขตบางกะปิ จะขายบ้านในเขตบางกะปิแล้ว กลับมาซื้อบ้านในเขตบางกะปิอีก ซึ่งมีเหตุผลสำคัญ คือ เป็นสถานประกอบธุรกิจหรืออยู่ใกล้สถานที่ทำงาน ร้อยละ 71.4 และมีจำนวนร้อยละ 31.8 ของกลุ่มตัวอย่างผู้ขายและซื้อกลับมาซื้อบ้านในหมู่บ้านเดิมในเขตบางกะปิ ร้อยละ 31.8 โดยมีเหตุผลสำคัญ คือ เป็นสถานที่ประกอบธุรกิจ ร้อยละ 57.1 และเหตุผลอื่น คือ คุ้นเคยกับพื้นที่ ทำธุรกิจซื้อขายบ้านมือสอง ใกล้บ้านญาติ ถ้าไม่มีความจำเป็นและเงื่อนไขของการอยู่อาศัยเกี่ยวกับปัจจัยในเรื่องทำเลแล้ว ผู้ซื้อบ้านมือสองในเขตบางกะปิพอใจที่จะซื้อบ้านเปิดขายใหม่มากกว่า ร้อยละ 73.8 เพราะไม่ต้องซ่อมแซม สามารถเลือกได้ และให้ความรู้สึกดีกว่าว่าได้อาศัยเป็นคนแรก กลุ่มตัวอย่างผู้ขาย ผู้ขายและซื้อมีปัจจัยในการขายบ้านมือสอง อันดับแรก คือ นำเงินไปซื้อบ้านใหม่ อันดับ 2 ขายได้ราคาดี อันดับ 3 มีภาระค่าใช้จ่ายมาก โดยมีสาเหตุจากย้ายที่อยู่เดิม เพื่อต้องการที่อยู่อาศัยสภาพแวดล้อมที่ดีขึ้น การเดินทางสะดวก และย้ายไปใกล้สถานที่ทำงานใหม่ ถึงแม้ทัศนคติต่อบ้านมือสองและต่อนายหน้าได้เปลี่ยนแปลงในทางที่ดีขึ้นกว่าเดิม เมื่อมีการอยู่อาศัยในบ้านมือสองและได้ใช้บริการแล้ว แต่ประชาชนส่วนใหญ่สนใจที่จะซื้อขายโดยตรง และไม่พอใจที่จะใช้บริการนายหน้า ร้อยละ 85 เพราะทำให้ราคาสูงขึ้น หากมีความจำเป็นในเรื่องเงื่อนไขการดำรงชีวิตและเงื่อนไขเวลาแล้ว ผู้ซื้อบ้านมือสองในเขตบางกะปิก็คาดว่า จะซื้อบ้านมือสองอีก ร้อยละ 14.3 เพราะเลือกทำเลได้ และอาจใช้บริการนายหน้า ถ้ามีการปรับปรุงค่านายหน้าและบริการให้ดีขึ้น
Other Abstract: The purpose of this research is to study the factors which affect the decision to buy and sell resale homes in Bangkapi district and to examine the ways in which people buy and sell such properties. The research also investigated the attitudes and expectations of people buying and selling resale homes as well as the likelihood that they will use the services of a real estate agency in the future. Questionnaires were sent to 700 people buying and selling resale homes in Bangkapi District, of which 156 were returned. The study found that the decision to buy and sell resale homes in Bangkapi district is a matter of necessity or is related to certain living conditions affecting buyers and/or sellers at the time of the purchase or is related to certain living conditions affecting buyers and/or sellers at the time of the purchase of sale. These conditions are: first, location; second, price; third, accessibility; fourth, the property’ physical condition; and fifth, the advantage of immediate occupancy and the environment. It was found that 71.4% of the respondents who had sold resale homes in Bangkapi district bought other homes in the same district chiefly because of proximity to their jobs or their places of business. 31.8% of the sample group even purchased other homes in the same housing estate. Again, a majority, some 57.1% these respondents, gave as the reason for this, the proximity to their placeof employment. Other important reasons cited include: familiarity with the area and proximity to other family members. In the absence of these considerations however, 73.8% of the respondents indicated that they would prefer to buy a newly-built house rather than a resale home. A newly-built home requires fewer repairs. Also, purchasers of new homes can choose the style or type of house they like best and have the satisfaction of knowing that they are the first to live in the house. People selling their homes did so primarily out of a need for new housing, or for the desire to live in more pleasant surroundings or in a more convenient location, closer to their place of employment. Among this group, the main reason for the decision to sell their house was to have money with which to buy a new home. The second and third most commonly cited reasons were a highly attractive offer and financial hardship, respectively. The research also found that the attitudes of people toward resale properties and real estate agencies improved once they had moved into resale home used the services of a real estate agent. In general, however, 85% of respondents expressed a preference for buying and selling houses directly rather than through a real estate agency. 14.3% indicated that in the continued presence of those factors which affected their decision to buy and/or sell a resale home, they would buy a resale property again and would consider doing business with a real estate agency provided that standards and services were improved.
Description: วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เคหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46863
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somthavil_le_front.pdf10.24 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch1.pdf3.4 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch2.pdf6.84 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch3.pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch4.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch5.pdf9.23 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_ch6.pdf6.52 MBAdobe PDFView/Open
Somthavil_le_back.pdf12.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.