Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46910
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อรัญญา ตุ้ยคำภีร์ | - |
dc.contributor.author | ชลลดา อรุณสันติโรจน์ | - |
dc.contributor.author | ชิดชนก คงสมพงษ์ | - |
dc.contributor.author | วธูสิริ พรหมดวง | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา | - |
dc.date.accessioned | 2015-11-03T04:57:09Z | - |
dc.date.available | 2015-11-03T04:57:09Z | - |
dc.date.issued | 2557 | - |
dc.identifier.other | PSP5716 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46910 | - |
dc.description | โครงงานทางจิตวิทยานี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาจิตวิทยา คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2557 | en_US |
dc.description | A senior project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Bachelor of Science in Psychology, Faculty of Psychology, Chulalongkorn University, Academic year 2014 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างบรรยากาศองค์การ ความสอดคล้องระหว่างบุคคลกับงาน และความผูกพันในงานของพนักงานเจนวาย โดยใช้วิธีการวิจัยแบบผสานวิธี ซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างในการเก็บข้อมูลเชิงปริมาณ คือ พนักงานเจนวายที่ทำงานบริษัทเอกชนในกรุงเทพมหานคร จำนวน 120 คน และผู้ให้ข้อมูลในเชิงคุณภาพ จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) มาตรวัดบรรยากาศในองค์การ (2) มาตรวัดความสอดคล้องของบุคคลกับงาน (3) มาตรวัดความผูกพันในงาน และ (4) ชุดคำถามสัมภาษณ์ ผลการวิจัยเชิงปริมาณ พบว่า (1) บรรยากาศองค์การ 5 ใน 6 ด้าน ได้แก่ ด้านมาตรฐาน ด้านความรับผิดชอบ ด้านการได้รับการยอมรับ ด้านการสนับสนุน และด้านความยึดมั่นผูกพัน มีความสัมพันธ์ทางบวกต่อความผูกพันในงานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (2) ความสอดคล้องระหว่างบุคคลกับงานทั้ง 2 ด้าน ได้แก่ ความต้องการของงานกับความสามารถที่มีของบุคคล และความต้องการภายในของบุคคลกับปัจจัยที่งานมีให้ มีความสัมพันธ์ทางบวกต่อความผูกพันในงานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (3) บรรยากาศองค์การ 6 ด้าน และความสอดคล้องระหว่างบุคคลกับงาน 2 ด้าน สามารถทำนายความผูกพันในงานได้ร้อยละ 46 โดยมีความสอดคล้องระหว่างบุคคลกับงาน ด้านปัจจัยในงานตอบสนองต่อความต้องการภายในของบุคคล เป็นตัวเดียวที่สามารถอธิบายความผูกพันในงานได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (β = .40, p< .01) สำหรับผลการวิจัยเชิงคุณภาพ พบว่า สอดคล้องกับข้อมูลเชิงปริมาณที่ว่า พนักงานเจนวายที่มีความผูกพันในงานสูงจะรับรู้มาตรฐานในการทำงานที่สูง มีความรับผิดชอบในงานของตนเองอย่างเต็มที่ มีเพื่อนร่วมงานที่ดี มีความภาคภูมิใจในงาน และรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งขององค์การ รวมถึงรับรู้ว่าตนเองมีคุณสมบัติเหมาะสมกับงาน และงานสามารถตอบสนองต่อความต้องการส่วนบุคคลได้ ปัจจัยเหล่านี้ทำให้พนักงานเจนวายผูกพันกับงานและคงอยู่ในงานปัจจุบันต่อไป | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research is to examine relationship between organizational climate, person-job fit, and work engagement among generation-y employees by using a concurrent triangulation mixed methods research. Participants were 120 gen-y employees in the Bangkok metropolis completed questionnaire, and 6 gen-y employees were interviewed. The instruments were The Climate Questionnaire, Person-Environment Fit Scales, Work Engagement Scales, and an interview protocol. Findings were as follows (1) 5 out of 6 dimensions of organizational climates; standard, responsibility, recognition, support, and commitment were positively correlated with work engagement which is significantly different from zero at alpha level .01 (2) 2 dimensions of person-job fit; demand-ability job fit and need-supplies job fit were positively correlated with work engagement which is significantly different from zero at alpha level .01 (3) 6 dimensions of organizational climates and 2 dimensions of person-job fit predicted work engagement at 46 percent which is significantly different from zero at alpha level .01, which need-supplies job fit is the best predictor in this sudy. Finding from qualitative analysis supported the quantitative finding that gen-y employees who has a high work engagement perceived high standard of work, be freely responsible for work, have a good co-workers, be proud of own work, and be the part of organization, including perceived that their ability fit a job demand and a job satisfies their needs.These factors make gen-y employees engaged with a work and keep employees to continuing working without turn over. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.1389 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | ความผูกพันต่อองค์การ | en_US |
dc.subject | การทำงาน -- แง่จิตวิทยา | en_US |
dc.subject | จิตวิทยาองค์การ | en_US |
dc.subject | anizational commitment | en_US |
dc.subject | Work -- Psychological aspects | en_US |
dc.title | บรรยากาศองค์การ ความสอดคล้องระหว่างบุคคลกับงาน และความผูกพันในงานของพนักงานเจนวาย : การวิจัยผสานวิธี | en_US |
dc.title.alternative | ORGANIZATIONAL CLIMATE, PERSON-JOB FIT, AND WORK ENGAGEMENT OF GENERATION-Y EMPLOYEES : A MIXED METHODS STUDY | en_US |
dc.type | Senior Project | en_US |
dc.email.advisor | arunya.t@chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2014.1389 | - |
Appears in Collections: | Psy - Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
chollada_ar.pdf | 1.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.