Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47792
Title: การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่สอนโดยใช้การแสดงละคร และสอนโดยการอภิปราย
Other Titles: A comparison of the Thai language learning achievement of mathayom suksa two students taught by using dramatization and by discussion
Authors: สุวรรณี ยหะกร
Advisors: สุจริต เพียรชอบ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
การสอน
ละครเพื่อการศึกษา -- ไทย
อภิปราย
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์การเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่สอนโดยใช้การแสดงละครและสอนโดยการอภิปราย วิธีดำเนินการวิจัย กลุ่มตัวอย่างประชากรของการวิจัยนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ของโรงเรียนปากเกร็ด ปีการศึกษา 2529 จำนวน 2 ห้องเรียน ห้องเรียนละ 40 คน สำหรับกลุ่มตัวอย่างประชากรทั้ง 2 กลุ่มนี้ กลุ่มหนึ่งสอนโดยใช้การแสดงละคร กลุ่มที่สองสอนโดยการอภิปรายเวลาที่ใช้ในการทดลองกลุ่มละ 4 สัปดาห์ 16 คาบ เมื่อเสร็จสิ้นการทดลองแล้วผู้วิจัยได้ ทดสอบผลการเรียนของนักเรียนด้วยแบบทดสอบที่มีความเชื่อมั่น 0.90 จากนั้นผู้วิจัยนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยการหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัย ผลการวิจัยปรากฏว่าผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่สอนโดยใช้การแสดงละครและสอนโดยการอภิปราย แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 ซึ่งเป็นไปตามสมมุติฐานที่ตั้งไว้ กลุ่มที่สอนโดยใช้การแสดงละครได้คะแนนสูงกว่ากลุ่มที่สอนโดยการอภิปราย
Other Abstract: Purpose The purpose of this research was to compare the Thai language learning achievement of mathayom suksa two students taught by using dramatization and by discussion Procedures Subjects were two groups of mathayom suksa two students of Pakkred School in the academic year 1986. Each group consisted of 40 students. The first group was taught by dramatization, the second one was taught by discussion. Both groups were taught by the researcher for 4 weeks, 16 periods per group. An achievement test, with the reliability of 0.90 was administered after the instruction. The test results were then analysed by means of arithmetic mean, standard deviation and t-test. Result The result showed that Thai language learning achievement of mathayom suksa two students between the group taught by using dramatization and the group taught by discussion was different at the 0.05 level of significance which retained the hypothesis. The group taught by using dramatization had higher scores than the group taught by discussion.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47792
ISBN: 9745674613
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suwannee_ya_front.pdf13.56 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_ch1.pdf13.9 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_ch2.pdf44.42 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_ch3.pdf8.97 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_ch4.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_ch5.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open
Suwannee_ya_back.pdf232.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.