Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48128
Title: พฤติกรรมความเป็นผู้นำของหัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอ ตามการรับรู้ของตนเอง และผู้บริหารสถานศึกษา เขตการศึกษา 12
Other Titles: Leadership behaviors of chiefs of district primary education as perceived by themselves and school adminintrators, educational region twelve
Authors: สนธยา รักษากิจ
Advisors: นพพงษ์ บุญจิตราดุลย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Noppong.b@chula.ac.th
Subjects: ผู้นำ
ภาวะผู้นำ
การรับรู้ตนเอง
หัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอ
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาและเปรียบเทียบพฤติกรรมความเป็นผู้นำของหัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอ ตามการรับรู้ของตนเองและผู้บริหารสถานศึกษา เขตการศึกษา 12 ผลการวิจัยพบว่า หัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอมีพฤติกรรมความเป็นผู้นำ แบบที่ยึดการประสานประโยชน์เป็นหลักและแบบที่ยึดบุคคลเป็นหลักอยู่ในระดับมาก ส่วนพฤติกรรมความเป็นผู้นำแบบที่ยึดสถาบันเป็นหลักอยู่ในระดับน้อย เมื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมความเป็นผู้นำของหัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอ ตามการรับรู้ของตนเองและผู้บริหารสถานศึกษาแล้ว พบว่า การรับรู้พฤติกรรมความเป็นผู้นำของหัวหน้าการประถมศึกษาอำเภอ ในแบบที่ยึดสถาบันเป็นหลักและแบบที่ยึดการประสานประโยชน์เป็นหลัก มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนแบบที่ยึดบุคคลเป็นหลัก ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study and compare the leadership behaviors of chiefs of district primary education as perceived by themselves and by school administrators, educational region twelve. The findings of the research were the transactional leadership style and the ideographic leadership style of chiefs of district primary education were at high level, while the nomothetic leadership style was at the low level. When the leadership behaviors of chiefs of district primary education perceived by themselves and by school administrators were compared, it was found that leadership behavior perception in the nomothetic leadership style and the transactional leadership style were different significantly at the level .05, while in the ideographic leadership style was not different significantly at the level .05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48128
ISBN: 9745770191
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sondhaya_ru_front.pdf880.97 kBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_ch1.pdf951.81 kBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_ch2.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_ch3.pdf769.29 kBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_ch4.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_ch5.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open
Sondhaya_ru_back.pdf3.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.