Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48133
Title: สภาพและปัญหา การพัฒนาหลักสูตรให้สอดคล้องกับความต้องการ ของท้องถิ่นในโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษา เขตการศึกษา 5
Other Titles: State and problems of curriculum development relevant to the local needs of secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, educattional region five
Authors: ศิริชัย อนันตผล
Advisors: สวัสดิ์ จงกล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การวางแผนหลักสูตร
การศึกษาขั้นมัธยม -- หลักสูตร -- ไทย
กิจกรรมการเรียนการสอน
การสอน -- อุปกรณ์
ไทย (ภาคตะวันตก)
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการพัฒนาหลักสูตรให้สอดคล้องกับความต้องการของท้องถิ่นในโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษาเขตการศึกษา 5 ผู้ให้ข้อมูลประกอบด้วยศึกษานิเทศก์ฝ่ายนิเทศงานปฏิบัติการสอนผู้บริหารโรงเรียนหรือผู้ช่วยฝ่ายวิชาการครูผู้สอนมัธยมศึกษาตอนต้นและครูผู้สอนมัธยมศึกษาตอนปลายผู้วิจัยส่งแบบสอบถามไปทั้งสิ้นจำนวน 1048 ฉบับได้รับคืนจำนวน 830 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 79.20 วิเคราะห์ข้อมูลโดยแจกแจงความถี่และหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่าด้านการศึกษาหลักสูตรแม่บทมีการแนะนำจากศึกษานิเทศก์และสนับสนุนจากโรงเรียนให้ครูได้ศึกษาหลักสูตรแม่บทโดยศึกษาจากตัวเอกสารหลักสูตร ด้านการศึกษา สำรวจ รวบรวมข้อมูล ข้อสนเทศของท้องถิ่น มีการเสนอแนะและสนับสนุนให้สำรวจ สภาพ ปัญหา ความต้องการ ของท้องถิ่นโดยวิธีศึกษาเอกสาร และสัมภาษณ์ ด้านการวิเคราะห์ข้อสารสนเทศทางการศึกษาและจัดทำข้อเสนอแนะในการพัฒนาหลักสูตรมีการเสนอแนะและสนับสนุนให้ดำเนินการโดยครูมีส่วนร่วมในการให้ข้อมูลเกี่ยวกับความสามารถ ความสนใจ ความถนัด ของนักเรียน ด้านการพิจารณาหลักสูตร/รายวิชา ตามลักษณะต่างๆ มีการเสนอแนะและสนับสนุนให้ปรับกิจกรรมการเรียนการสอนหรือกิจกรรมเสริมปรับหรือเพิ่มเติมรายละเอียดเนื้อหาเลือกใช้ปรับปรุงเพิ่มเติมสื่อที่มีอยู่แล้วจัดทำสื่อการเรียนขึ้นมาใหม่ทุกลักษณะมีการดำเนินการยกเว้นการจัดทำเนื้อหา/รายวิชาขึ้นใหม่ด้านการเสนอขออนุมัติหลักสูตรพบการเสนอแนะและดำเนินการโดยผ่านการพิจารณาจากคณะกรรมการวิชาการของโรงเรียนและคณะกรรมการภายในกลุ่มหรือหมวดวิชา ปัญหาในด้านต่างๆ พบว่าส่วนใหญ่ขาดเอกสารที่เสนอแนะแนวทางในการพัฒนาหลักสูตรให้สอดคล้องกับความต้องการของท้องถิ่นและยังขาดวิทยากรผู้รู้มาให้คำแนะนำ
Other Abstract: The purpose of this research was to study situation and problems concerning curriculum development to suit local situations and needs conducted by secondary schools under the jurisdiction of General Education Department Educational Region Five. One thousand and forty eight copies of questionnaire were sent to research sample comprising supervisors from educational region five, school principals and lower/higher secondary school teachers. Eight hundred and thirty questionnaires or 79.20 percent were completed and returned. Data was analyzed by frequency count and percentage. Research findings were as follows. 1. Curriculum studies were carried out by most schools. In this regard supervisors’ advice and school support were widely made. 2. Survey and collection of data and information concerning community were carried out by most schools. Such operations were conducted by surveying local situations and needs by means of document studies and interview. 3. Analysis of data/information pertaining to education and proposal for curriculum development were widely conducted. Teachers participated by supplying data and information in relations with student’s ability, interest, and aptitude. 4. Curriculum modification was brought about by improving instructional activities, modifying details of curriculum content, instructional media, producing relevant learning material. There is no proposal to introduce new content/subject. 5. Request for appropriate authority’s approval of curriculum modification were carried out. 6. Identified problems were shortages of curriculum materials pertaining technical know-how to develop curriculum to suit local situations and needs and shortages of resource persons knowledgeable for curriculum development.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48133
ISBN: 9745813826
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirichai_an_front.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_ch1.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_ch2.pdf7.14 MBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_ch3.pdf899.31 kBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_ch4.pdf14.18 MBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_ch5.pdf3.12 MBAdobe PDFView/Open
Sirichai_an_back.pdf8.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.