Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48288
Title: ปฏิสัมพันธ์ระหว่างความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเอง และรูปแบบผลย้อนกลับในคอมพิวเตอร์ช่วยสอน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชา ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1
Other Titles: An interaction between self-esteem and types of feedback in computer-assisted instruction upon learning achieviment of English subject of students in mathayom suksa one
Authors: สุจิตรา เผื่อนอารีย์
Advisors: สุกัญญา นิมานันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ความนับถือตนเองในเด็ก
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน -- ไทย
ผลย้อนกลับ
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปฏิสัมพันธ์ระหว่างความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเองและรูปแบบผลย้อนกลับในคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสตรีวิทยา 2 ปีการศึกษา 2532 จำนวน 120 คน ความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเองแบ่งออกเป็น 2 ระดับ คือ สูง และต่ำ โดยใช้แบบวัดความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเองของ Coopersmith ซึ่งแปลและปรับปรุงเป็นภาษาไทยโดยศศิกานต์ ธนะโสธร รูปแบบผลย้อนกลับแบ่งเป็น 4 รูปแบบ คือ แบบบอกผลการกระทำ แบบบอกผลการกระทำและคะแนนสะสม แบบบอกข้อถูก และแบบบอกข้อถูกและคะแนนสะสม ผลการวิเคราะห์ข้อมูลสรุปได้ว่า 1. นักเรียนที่มีความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเองต่างกัน เมื่อเรียนจากคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีรูปแบบผลย้อนกลับต่างกันมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ระดับ .05 2. นักเรียนที่มีความรู้สึกเห็นคุณค่าในตนเองต่างกันเมื่อเรียนจากคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนที่เรียนจากคอมพิวเตอร์ช่วยสอนที่มีรูปแบบผลย้อนกลับต่างกันมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this study was to examine an interaction between selfesteem and types of feedback in computer-assisted instruction upon learning achievement of students in Mathayom Suksa one. The subjects were one hundred and twenty students from Stividhaya 2 School in the academic year of 1989. Levels of self-esteem were labelled as high level and low level by Coopersmith self-esteem inventory (SEI) which was translated into Thai and adapted by Sasikarn Thanasotorn. Four types of feedback in computer-assisted instruction were 1) knowledge of result 2) knowledge of result and cumulative score 3) knowledge of correct result and 4) knowledge of correct result and cumulative score. The finding of this study could be concluded that 1. There was no statistically significant interaction between selfesteem and types of feedback in computer-assisted instruction upon learning achievement of English subject of the students in Mathayom Suksa one at the .05. 2. There was no statistically significant difference between high level and low level of self-esteem students learning from computer-assisted instruction at the .05. 3. There was a statistically significant difference between types of feedback in computer-assisted instruction at the .05.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48288
ISBN: 9745777773
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suchitra_ph_front.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_ch1.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_ch2.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_ch3.pdf834.25 kBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_ch4.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_ch5.pdf902.24 kBAdobe PDFView/Open
Suchitra_ph_back.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.