Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48437
Title: | การออกแบบและสร้างแม่พิมพ์ของเครื่องผลิตเตาหุงต้มประสิทธิภาพสูง |
Other Titles: | Design and construction of molds for high efficiency stove making machine |
Authors: | สิทธิพงษ์ ณ อุบล |
Advisors: | วิทยา ยงเจริญ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | fmewyc@eng.chula.ac.th |
Issue Date: | 2534 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | โครงการวิทยานิพนธ์นี้ เป็นการศึกษาพารามิเตอร์ต่างๆ ที่จะนำมาออกแบบ และสร้างแม่พิมพ์ของเครื่องผลิตเตาหุงต้มประสิทธิภาพสูง ซึ่งเป็นการขึ้นรูปโดยการอัดด้วยระบบไฮดรอลิกแทนการปั้นด้วยมือ จะทำให้ผู้ผลิตเตาหุงต้มประสิทธิภาพสูงสามารถผลิตเตาชนิดนี้ได้รูปร่างถูกต้องตามมาตรฐานและยังเป็นการเพิ่มอัตราการผลิตให้สูงขึ้นได้ จากการทดลองศึกษาพารามีเตอร์ต่างๆ พบว่า แรงอัดที่ใช้ในการขึ้นรูป 20-25 กิโลนิวตัน ซึ่งเมื่อเปรียบเทียบกับการปั้นด้วยมือแล้ว ความหนาแน่นของเนื้อเตาเพิ่มขึ้น 13-22 เปอร์เซ็นต์ ความแข็งแรงเพิ่มขึ้น 11 – 17 เปอร์เซนต์ และการหดตัวลดลง 7 – 13 เปอร์เซนต์ ดังนั้นแม่พิมพ์ที่เหมาะสมจะเป็นแบบแม่พิมพ์ ภายนอก 3 ชิ้น (TREE PRICES EXTERNAL MOLDS) แม่พิมพ์อัดแบบชิ้นเดียว และใช้เครื่องคว้านห้องเผาไหม้ของเตาให้ได้รูปร่างตามมาตรฐานของกรมป่าไม้ |
Other Abstract: | The experiment of parameters for design and construction of molds for high efficiency stove making machine was experimented in this thesis. This machine was operated by hydraulic system instead of existing hand made one. The machine enable the production of the high efficiency stove with greater precision with increased the production rate. From the experiment it can be found that the force for pressing are around 20-25 kilonewton. When compares with hand made model the density of stove is increase 13 – 22 percent, compressive strength increased by 11 – 17 percent and shrinkage decreased 7 – 13 percent. The external molds are 3-piece type, with a forming mold made of one piece. The conbustion chamber of the stove is machined to meet the standard set by the royal forestry department. |
Description: | วิทยาพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48437 |
ISBN: | 9745784885 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sitipong_na_front.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch1.pdf | 571.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch2.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch3.pdf | 1.53 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch4.pdf | 738.3 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch5.pdf | 1.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch6.pdf | 1.92 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch7.pdf | 4 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_ch8.pdf | 456.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sitipong_na_back.pdf | 7.44 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.